Franchise dashboarding als kompas voor uw formule

 
Franchise dashboarding als kompas voor uw formule
Gepubliceerd: 19-12-2022, laatst gewijzigd: 24-01-2024

Het franchisemodel is een samenwerkingsmodel dat tot zijn recht komt met de unieke input van franchisegever én franchisenemer. De franchisegever heeft een onderscheidend concept en levert producten of diensten met een bewezen verdienmodel aan de franchisenemer. De nemer vertaalt dit in zijn lokale markt met zijn eigen ondernemerschap, medewerkers en netwerk. Tot zover prima… in theorie.   

Maar klopt de praktijk met de theorie? Ik heb veel contact met franchiseorganisaties en franchisenemers en kan beamen dat dit niet altijd het geval is. Dat is ook logisch, maar er moet wel inzicht zijn in hoe de zaken lopen. Dat is voor beide partijen van belang, zodat ze tijdig bij kunnen sturen en successen kunnen vergroten. Een randvoorwaarde hierbij is de transparantie in de bedrijfsactiviteiten.  

Delen van informatie heeft tijd nodig 

Het delen van informatie is vaak een proces dat tijd nodig heeft. Er zijn altijd ‘open’ ondernemers die hier het voortouw in nemen en het belang ervan inzien. Verwacht niet dat iedereen direct is aangesloten als u achteraf moet beginnen. Ga ook niet wachten tot iedereen meedoet. Begin gewoon! Neem het wel op in de nieuwe franchisecontracten en faciliteer het dashboard als franchisegever. 

Wat gaat u meten? 

Men denkt al snel aan financiële en verkoop-kengetallen, maar een dashboard wordt pas echt interessant als u meerdere KPI’s binnen de formule kunt meten en vergelijken. Zo zijn medewerkers- en klanttevredenheidsscores van wezenlijk belang. Maar ook specifieke formule-KPI’s geven veel inzicht in de prestatie en acceptatie van de franchisesamenwerking. Uiteindelijk is een franchisedashboard geen doel op zich, maar een hulpmiddel om heel kort op de bal te zitten in alle disciplines. Het zorgt ervoor dat u tijdig kunt bijsturen in de marktpropositie en de franchisesamenwerking. De kunst is ook om het in een ‘one-pager’ overzichtelijk te houden en begrijpelijk voor iedereen. U kunt het gebruiken als een kompas dat u de weg wijst in uw business en samenwerking. 

Wilt u een keer vrijblijvend sparren over de invulling van een franchisedashboard voor uw organisatie? Bel of mail met de franchise adviseurs van Flynth. 

Hebt u een vraag over dit artikel?

Stel uw vraag via het onderstaande formulier en dan nemen wij contact met u op.
 

Nieuws

Geschreven door: