Gepubliceerd: 30-10-2019, laatst gewijzigd:
10-09-2024
Bij uitbreidingsplannen vertrouwt Bakker Bart op het vestigingsplaatsonderzoek van Flynth. Directeur Andreas van den Bout: ‘Het onderzoek zoomt echt in op de specifieke locatie en wat daar gebeurt.’
Franchiseketen Bakker Bart breidt regelmatig uit, vertelt directeur Retail, Vastgoed & Ondernemerszaken Andreas van den Bout enthousiast. ‘Onlangs nog kreeg de vestiging in Barneveld een uitbouw, vanaf 7 november gaat ook Heerenveen met een grotere winkel verder en op 4 november opent een nieuwe vestiging in Almelo met een volledige restyle ten opzichte van de bestaande winkels.’ Voor zo’n uitbreiding er definitief komt, vraagt Bakker Bart altijd eerst een vestigingsplaatsonderzoek (VPO) aan bij Flynth. Van den Bout: ‘Ze beoordelen de marktsituatie en maken een inschatting van de mogelijke omzet op de specifieke locatie die wij voor ogen hebben.’
Betrouwbare partij
Zo’n VPO levert een flink rapport op met inzichtelijke visualisaties. ‘Dat is ook gewoon interessant en leuk om te lezen voor een ondernemer’, vindt Van den Bout. ‘Maar het is vooral belangrijk om goede keuzes te maken. Als de resultaten niet goed uitpakken, gaan we echt niet verder met de plannen. Voor zulk verantwoordelijk werk heb je een betrouwbare partij nodig. Bij Flynth kunnen we daarvan op aan. We werken ook al meer dan 10 jaar samen en zijn gezamenlijk lid van de Nederlandse Franchise Vereniging NFV.’ Is het VPO-rapport wel gunstig, dan gebruikt de franchisenemer dit als basis om samen met zijn accountant een begroting te maken. Van den Bout: ‘Dan moet hij erop kunnen vertrouwen dat de gegevens realistisch zijn. Door hiervoor een externe partij in te schakelen, voorkomen we ook juridische discussies achteraf. Zo kan een franchisenemer bijvoorbeeld niet zeggen dat we de situatie mooier hebben voorgesteld dan deze is.’
De kracht van de formule
Een VPO start altijd vanuit de formule van Bakker Bart, benadrukt Van den Bout. ‘Daarom overleggen we met Flynth wat onze kracht is. En op welk product we inzetten. Vroeger haalden we bijvoorbeeld de meeste omzet uit thuisgebruik: ‘At Home’. Dat verschuift steeds meer naar ‘Out of Home’: directe consumptie, zoals take-away snacks of koffie met gebak. Daarvoor is het belangrijk dat er genoeg traffic is in de winkelstraat. Dat is heel erg afhankelijk van het winkelgebied. Daarom is het goed dat Flynth bij de VPO’s echt inzoomt op de specifieke locatie en kijkt wat daar lokaal gebeurt.
Onderzoek ter plekke
Flynth beperkt zich niet uitsluitend tot harde statistieken zoals de demografische verdeling in het gebied en het gemiddelde inkomen van de consument, legt Van den Bout uit. ‘Ze bellen bijvoorbeeld ook de gemeente om navraag te doen over relevante ontwikkelingen. Denk aan vernieuwing van het winkelgebied of woningbouw. Ook kijken ze concreet naar scheidslijnen zoals een spoorweg of een gracht met een smal bruggetje. Vaak gaan mensen daar niet overheen om te winkelen en dan zou je in een VPO op een te ruim gebied rekenen. Daar zijn in de praktijk echt voorbeelden van. Flynth onderzoekt ook de concurrentie ter plekke. Zodat je niet alleen weet dat er twee horecagelegenheden zitten, maar bijvoorbeeld ook hoe sterk en hoe bereikbaar deze zijn. Tot slot bekijken ze de locatie zelf: waar is de entree, wat is de uitstraling, hoeveel zitplaatsen kun je er maken, zijn er ook terrasmogelijkheden et cetera?’
Samen met de ondernemer
‘Enkele jaren geleden hebben studenten van Windesheim onderzoek gedaan naar het verschil tussen de omzetindicatie in de Flynth-rapporten en de uiteindelijk behaalde omzet’, vertelt Van den Bout. ‘Ik weet de precieze cijfers niet meer, maar het resultaat zat binnen een goede marge. Dat is knap, zeker omdat in franchise ook de prestatie van de betreffende ondernemer heel bepalend is. Die heeft zelf veel invloed op de winkel. Dat blijkt ook uit een recent afstudeeronderzoek in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen naar de oorzaken van de verschillen tussen omzetprognose en gerealiseerde omzet. De ondernemer is extra belangrijk nu de concurrentie alsmaar groter wordt. Er zijn tenslotte steeds meer bedrijven die een graantje willen meepikken uit dezelfde markt. Daarom moeten we als formule samen met de ondernemer het verschil maken. De rapporten van Flynth helpen daarbij en ik hoop dan ook nog veel VPO’s bij hen aan te vragen.’