nieuws

Vanaf 1 januari 2022 gelden nieuwe douaneregels voor het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 januari 2022 gelden nieuwe douaneregels voor het Verenigd Koninkrijk
Gepubliceerd: 17-12-2021, laatst gewijzigd: 14-03-2022

Sinds 31-1-2020 heeft het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie verlaten, ook wel de Brexit. Voor de douane gold dat er een transitieperiode van toepassing was op het goederenverkeer (vereenvoudiging). Vanaf 1 januari 2022 treedt de tweede fase van het zogenoemde 'Border Operating Model' in en veranderen een aantal douaneformaliteiten voor vervoer naar en in het Verenigd Koninkrijk. Dit betekent volledige controle aan de grens en importeurs en exporteurs hebben douanedocumenten, certificaten en vergunningen nodig.

Goods Vehicle Movement Service (GVMS)

Als u goederen verplaatst tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk, moet u zich aanmelden voor de Goods Vehicle Movement Service (GVMS). Het GVMS-systeem is ontworpen om snel en efficiënt goederenverkeer mogelijk te maken en zal door veel Britse havens worden gebruikt. Als u vanaf 1 januari niet geregistreerd bent en goederen probeert te vervoeren via een GVMS-poort, kunt u niet meer aan boord van de veerboot of shuttle, de EU/VK-grens oversteken of uw goederen door de douane inklaren.

Per 1 januari 2022 is een zogenoemde 'pre-notificatie' verplicht voor levensmiddelen en landbouwproducten

Vanaf 1 juli 2022 geldt een 'certificeringsplicht'. Levensmiddelen en landbouwproducten zoals snijbloemen, groenten en fruit moeten een fytosanitaire certificaat hebben voor export naar het Verenigd Koninkrijk. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) kan dit fytosanitaire certificaat afgeven op basis van de Britse voorschriften. Voor verzending van de producten met het fytosanitaire certificaat moet uw handelspartner/de importeur in het Verenigd Koninkrijk een melding vooraf maken in het Engelse IT systeem, 'Import of products, animals food and feed system (IPAFFS)'.

Fysieke controles worden opgevoerd

Fysieke controles worden door de Engelse douane per 1 juli 2022 opgevoerd en vanaf dat moment dienen de producten te worden aangeboden bij daarvoor aangewezen grenscontroleposten (de zogenoemde 'Border Control Posts') in het Verenigd Koninkrijk. Deze grenscontroles zullen gefaseerd worden ingevoerd tussen 1 juli en 1 november 2022. De verplichte grenscontroleposten zijn thans nog niet bekend.

Herkomst  van goederen

Het is belangrijk om een volledig inzicht te hebben in uw supply chain en de herkomst van de goederen (oorsprong). Herkomst is essentieel voor het bepalen van de te betalen invoerrechten en de documentatie die u moet overleggen bij invoer in het Verenigd Koninkrijk. Indien u een EU-oorsprong van uw product (inclusief de ingrediënten) kunt aantonen geldt thans nog een heffingsvrijstelling, het zogenoemde 'preferentieel tarief'. Dit geldt ook voor goederen met een oorsprong uit het Verenigd Koninkrijk.

Het is belangrijk om al uw (oorsprongs) documenten op orde te hebben voordat de goederen de EU gaan verlaten, anders loopt u een risico van naheffing en/of vertraging.

Bedrijven moeten kritisch naar hun  Incoterms kijken waaronder ze verkopen aan klanten in het Verenigd Koninkrijk. Twee Incoterms verdienen daarbij de meeste aandacht;  Ex works (EXW) en Delivery Duty Paid (DDP).

Wij adviseren EU-bedrijven om bij handel tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk de leveringsconditie EXW of DDP te heroverwegen.

Concreet

  1. Per 1-1-2022 geldt een GVMS en een voorafgaande kennisgeving van de invoer van agrofood/levensmiddelen waarin dierlijke producten zijn verwerkt .
  2. De nieuwe voorschriften voor gezondheidscertificaten voor uitvoer naar het VK worden per 1 juli 2022 ingevoerd.
  3. Fytosanitaire certificaten en fysieke controles op fytosanitaire/veterinaire goederen bij zgn. Border Control Posts worden ook per 1 juli 2022 ingevoerd.
  4. Daarnaast zal de eis inzake veiligheids- en beveiligingsverklaringen bij invoer, de zogenoemde 'ENS', ook per 1 juli 2022 ingevoerd worden.

 

Voor vragen hierover kunt u via de "stel u vraag" button, contact opnemen met uw internationale btw specialist Caimi Chu of  Rob Zevenbergen.
 

Deel dit bericht via:

Geschreven door:

Bel: 088 23 67 777

Gerelateerde artikelen