Interview

Van de schrik bekomen en nu weer vooruit

Van de schrik bekomen en nu weer vooruit
Gepubliceerd: 02-07-2020, laatst gewijzigd: 07-07-2020

‘Schrik, onzekerheid en het onbekende: de eerste coronamaanden waren zwaar voor veel ondernemers die hun omzet zagen teruglopen. Onze minister-president noemde het ‘varen op zicht’, maar voor veel ondernemers was het in deze crisis vooral varen zonder zicht. We hebben geprobeerd ondernemers te ondersteunen door relevante informatie te verschaffen en door mee te denken over financieringsmogelijkheden en sectorspecifieke regelingen. Een voorbeeld hiervan is ons corona-impact model. Hierbij analyseren we, op maat, de financiële verwachtingen van een onderneming. We helpen ondernemers bij het ordenen van hun gedachten, om zo van de eerste schrik te bekomen.

Anders dan bij andere crises kijken we nu veel meer naar de capaciteit van een onderneming. Hoe richt je bijvoorbeeld je locatie in om met de RIVM-richtlijnen toch rendabel te openen of open te blijven voor consumenten? De huidige uitzonderlijke situatie heeft een groot beroep gedaan op de creativiteit van ondernemers. Vanuit verschillende sectoren zijn initiatieven ontstaan die zich, naast eerste brandjes blussen, ook richten op offensief en vroegtijdig anticiperen. Zo zijn er ondernemers die plotseling veel extra vraag kregen, denk aan leveranciers van supermarkten of producenten en verwerkers van plexiglas.  Er zijn ook ondernemers die hun diensten proactief hebben aangepast om op de nieuwe behoeftes in corona-tijden in te spelen. Denk aan de vele restauranthouders die zijn gaan bezorgen, of de vele bedrijven die versneld hun E-commerce activiteiten hebben ontwikkeld.

Bij een crisis adviseren we ondernemers eerst om de vaste kosten naar beneden te brengen, zoals loon- en huurkosten. Maar op deze strategie kan maar tijdelijk doorgevaren worden. Er moet uiteindelijk ook nagedacht worden over nieuwe verdienmodellen om ook langdurig minimaal quitte te spelen. Mijn advies is om het gesprek hierover aan te durven gaan. Laat je adviseren en neem vooral ook je medewerkers mee in de uitdagingen en in je overwegingen. Juist zij kunnen toegevoegde waarde bieden in het bepalen van de koers van je onderneming. Voer een open en eerlijk gesprek; iets wat nu nog te weinig gebeurt of vaak vooruitgeschoven wordt.

Ook op de lange termijn moeten we de impact van deze crisis in gedachten houden. Het is voor iedereen duidelijk geworden hoe belangrijk het is om weerbaar te zijn tegen toekomstige (plotselinge) financiële tegenvallers. Dat begint met het opbouwen van een buffer en met vooruit durven te rekenen. De tering naar de nering zetten. Oftewel, in deze tijden, ouderwets sparen! Mijn taak als adviseur, nog meer dan voorheen, is om ondernemers te herinneren aan het belang van kapitaal of vermogen opbouwen. En na te denken over hoeveel vermogen er in het bedrijf moet zijn om verdere eventuele lockdowns te kunnen opvangen: voor 3 maanden? Of een halfjaar?

Deze crisis zal zeker niet de laatste financiële crisis zijn, maar als ondernemer kun je er wel beter op voorbereid zijn. Kortom: van de schrik bekomen en in de aanval!’

Geschreven door:

Contact

Een vestiging bij u in de buurt
Bel: 088 236 77 77

Gerelateerde artikelen

Theme picker

Jaap Luchies

jaap.luchies@flynth.nl