Nieuws

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand!

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand!
Gepubliceerd: 16-03-2022, laatst gewijzigd: 16-03-2022

Vorige week sprak ik Lisette. Een franchisegever met een succesvolle franchiseformule in de dienstverlening. Lisette spreek ik maandelijks altijd even kort, we nemen dan samen wat zaken door die belangrijk zijn voor haar bedrijf en waar ze wat reflectie bij zoekt, dat “spiegelen” bevalt haar erg goed. 

Als ondernemer sta je vaak alleen wanneer je belangrijke beslissingen moet nemen voor je bedrijf.  Die zelfstandigheid is vaak juist de reden om te gaan ondernemen, maar soms is een andere blik op zaken ook welkom. Zo denken Lisette en ik over veel franchisezaken hetzelfde, maar hebben we toch onze eigen invalshoek. Dat maakt sparren ook zo leuk: het zorgt vaak voor verrassende uitkomsten.  

Een aantal maanden geleden hebben we samen bij een open haard onder het genot van een goed glas wijn gesproken over de Wet franchise  ‘Ik wil het goed geregeld hebben,’ vertelde Lisette. ‘En ik heb al een franchiseadvocaat in de arm genomen om alles te herschrijven en aan te vullen.’ Op zich een goed idee, dacht ik, maar wel de verkeerde route. ‘Lisette,’ ze ik. ‘Heb je dit ook al besproken met je franchisenemers? Ben je niet bang om in een eindeloze juridische strijd terecht te komen? Ik bedoel samenwerken doe je samen, weet je nog?’  

Begrijp me niet verkeerd, het juridisch laten checken van overeenkomsten is slim. Maar in dit geval zie ik veel meer in een route waarbij je eerst samen met je franchisenemer in gesprek gaat. Om samen - op basis van de aanwezige kennis - een raamwerk van de samenwerking te bouwen. Als je intenties naar elkaar uitspreekt en vanuit die gedachte begint aan het opnieuw beschrijven van de samenwerking, dan kom je er altijd uit, is mijn mening. Eventuele punten en komma’s kunnen altijd nog worden gezet. Maar de gedachte om samen te beginnen: dáár draait het om. ‘Interessante invalshoek,’ besloot Lisette. Ze ging erover nadenken. 

Vorige week belde Lisette mij, of we snel weer even samen konden lunchen. ‘En,’ gaf ze aan. ‘Ik heb je advies ter harte genomen. Kort vertelde ze dat ze samen met haar franchisenemers overeenstemming heeft. Het heeft wat tijd gekost maar er is commitment over de implementatie van de Wet  in alle overeenkomsten.’ De franchisenemers waren enthousiast en samen hebben ze de Wet franchise vertaald naar de overeenkomsten en een implementatieplan. ‘Je collega’s van de juridische afdeling waren onder de indruk van ons werk,’ vertelde ze trots. En terecht. Zo zie je maar weer: zo nu en dan even sparren brengt nieuwe perspectieven. 

Mijn stelregel in de samenwerking tussen franchisegever en nemer is altijd: van alles wat je met elkaar afspreekt moet je allebei beter worden. Zo word je samen sterker en kun je samen profiteren. En dat geldt ook andersom: als het slechter gaat, pak je ook samen de pijn. Eigenlijk geldt voor de samenwerking in franchise hetzelfde als in elke andere relatie: het werkt alleen als je er samen voor gaat. 

Deel dit bericht via:

Geschreven door:

Bel: 088 23 67 777

Gerelateerde artikelen

Peter Wille Senior Bedrijfsadviseur bij Flynth Peter Wille