Advies

Hoe maakt u uw bedrijf klaar voor de toekomst

Gepubliceerd: 03-02-2017, laatst gewijzigd: 03-02-2017

Ook u als tuinbouwondernemer zal ooit stoppen met uw bedrijf. Hoe maakt u uw bedrijf klaar voor de toekomst, zodat u deze succesvol kunt overdragen aan een opvolger? Frank Hollaar, manager tuinbouw bij Flynth, deelt zijn tips.

Hoe makkelijk of moeilijk is het de laatste tijd om een tuinbouwbedrijf te verkopen? Frank Hollaar vertelt: “Het afgelopen jaar was de teneur in de tuinbouw goed. Er worden weer betere prijzen voor de bloemen, planten en groenten betaald. De meeste tuinbouwondernemers zitten op dit moment positief in de wedstrijd. Ze grijpen kansen aan om hun bedrijf verder te ontwikkelen en uit te breiden. Dit is een positief vertrekpunt om over bedrijfsoverdracht na te denken. De optimistische instelling en het ondernemerschap van een tuinbouwondernemer kan het een stuk gemakkelijker maken om een bedrijf verkoopklaar te maken.”

Tuinbouwsector anno nu

Als tuinbouwondernemer heeft u nu andere vaardigheden nodig dan pakweg 25 jaar geleden. Hollaar: “Het teeltproces is deels geautomatiseerd en veel bedrijven hebben dit al heel goed ingeregeld. De ondernemer richt zich nu veel meer op het runnen van de andere bedrijfsprocessen, zoals organisatie en afzet. De strategische kant is in de tuinbouw belangrijker geworden. Ondernemers gaan samenwerkingsverbanden en combinaties aan om de markt te bedienen en ketenvraagstukken op te lossen. Klanten komen niet vanzelfsprekend naar je toe. Het is een uitdagend speelveld geworden, waarin kennis van uiteenlopende vakgebieden is vereist.”

Hoe ziet mijn bedrijf er later uit?

Stel, u denkt als tuinbouwondernemer aan bedrijfsoverdracht. Hoe vliegt u dat aan? Hollaar vertelt: “Uw bedrijf verkoopklaar maken, betekent: klaarstomen voor de toekomst. Het allereerste is dan ook: stel ruim van tevoren een toekomstvisie op. Stel uzelf de vraag: hoe ziet de tuinbouwsector er in de toekomst uit en hoe past mijn bedrijf daarin? Vaar ik nog wel de juiste koers, of moet ik mijn bedrijf anders gaan inrichten om de stip op de horizon te bereiken? Kijk: welke onderscheidende positie wilt u in de markt innemen? Is dat op productniveau, op kostprijs en efficiency of juist op klantgerichtheid?”

Hollaar vervolgt: “Hierin geen echte keuze maken en van alles een beetje willen zijn, lijkt soms de meest veilige modus. Maar dit kan een bedrijf in de toekomst stuurloos maken. Het kan confronterend zijn om zo naar de toekomst te kijken, maar doe het toch. U wilt natuurlijk dat uw bedrijf niet alleen nu, maar ook later bestaansrecht heeft. Daarvoor is uzelf de spiegel voorhouden essentieel.”

Stel toekomstscenario’s op

Daarna is het tijd om de visie verder concreet te maken. Hollaar licht toe: “Stel duidelijke strategische doelstellingen op en maak hierbij een meerjarige investerings- en financiële planning. Werk verschillende mogelijke scenario’s uit, met behulp van de SWOT-analyse: de sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen van uw bedrijf. Vraag uzelf bijvoorbeeld af: ‘Als ik dit doe, dan gebeurt er later…’ En: ‘Als er dit gebeurt met de tuinbouwsector, dan…’”

Pak door

Door het opstellen van scenario’s denkt u automatisch na over de stappen die u in de toekomst wilt zetten en welke positie u daarbij wilt innemen. Hollaar: “Pak hierop door. Misschien betekent dit voor u dat u deskundigen van buiten het bedrijf gaat halen. Of u sluit zich aan bij andere bedrijven of samenwerkingsverbanden. Of u besluit uw bedrijf tijdig te verkopen.”

Past de opvolger in het bedrijf?

Veel tuinbouwbedrijven zijn als familiebedrijf begonnen. Tegenwoordig is het volgens Hollaar minder vanzelfsprekend dat de opvolger binnen de familie wordt gezocht. “Is uw bedrijf klaar voor een opvolger? Bedenk: diegene moet in het bedrijf passen, het bedrijf moet niet om de opvolger gaan passen.”

Familie of buitenstaander

Bespreek de overnamewensen in openheid met elkaar. Hollaar: “Ga er niet vanuit dat zoon of dochter het bedrijf over kan óf wil nemen. Bekijk hoe iemand in de toekomst van uw bedrijf past. Zo kan het bestuur van het bedrijf misschien wel worden overgedragen aan een buitenstaander, terwijl het eigendom van het bedrijf in de familie blijft. Door een ‘stichting administratiekantoor’ toe te passen, kunnen winstrecht en zeggenschap worden gescheiden en kunnen externe deskundigen of vertrouwenspersonen van de grondleggers van het bedrijf de strategische koers bewaken.”

“Niet-familieleden kijken vaak meer objectief naar (de continuering van) uw bedrijf. Wie weet past de zoon of dochter van de familie daarentegen wel perfect in de rol van financieel- of marketingmanager. En vindt hij of zij dat ook nog eens veel leuker en interessanter, dan de directeur te zijn van het hele bedrijf. Wees daarom creatief in het bedenken van de juiste samenstelling en ‘bemensing’ van het team.” 

Geef emoties de ruimte

Bedrijfsoverdracht is vaak een emotioneel proces. Hollaar vertelt: “Geef deze emoties de ruimte, zaken moeten uiteindelijk toch een keer uitgesproken worden. Dit schept ook openheid naar de opvolgers toe, of dit nu familie is of niet. Vervolgens helpt het om niet vanuit uzelf te denken, maar na te gaan: wat is goed voor het bedrijf? Daardoor kunt u gemakkelijker een nuchtere beslissing nemen.”

Om de tafel met Flynth

Denkt u aan bedrijfsovername en wilt u uw bedrijf zo goed mogelijk verkoopklaar maken? Hollaar: “Flynth helpt u een plan te maken om uw bedrijf klaar te stomen voor de toekomst. We onderzoeken: waar staat u nu met uw bedrijf? En waar wilt u heen? Hiervoor stellen we doelen op. We gaan met u om de tafel, en als u wilt ook met uw potentiële opvolger. Direct aan het rekenen slaan om te kijken of een overname financieel haalbaar is, zou niet het vertrekpunt moeten zijn.”

Flynth kan u natuurlijk wel helpen met de financiële- en fiscale kant van de bedrijfsoverdracht. “En zijn er nieuwe ontwikkelingen in de tuinbouw, bijvoorbeeld op het gebied van regelgeving en subsidies? Flynth staat midden in de tuinbouwsector en weet daardoor als eerste wat er speelt en wat voor u relevant is.”

Meer informatie

Wilt u meer tips over bedrijfsopvolging? Of wilt u weten wat Flynth persoonlijk voor u kan betekenen op dit gebied? Neem contact op met uw adviseur. Bent u nog geen klant bij Flynth? Dan kunt u ons bereiken via e-mail info@flynth.nl of telefoonnummer 088 236 77 77. Wij maken graag een afspraak voor een vrijblijvend gesprek.

Geschreven door:

Contact

Een vestiging bij u in de buurt
Bel:

Gerelateerde artikelen

Frank Hollaar

Frank.Hollaar@flynth.nl