Nieuws

Haastige spoed in franchise is zelden goed

Haastige spoed in franchise is zelden goed
Gepubliceerd: 27-07-2021, laatst gewijzigd: 04-08-2021

Een franchisenemer die na twee weken ondernemen de handdoek al in de ring gooit. En dat na een flinke investering en ondertekening van alle benodigde contracten! Dat was mijn antwoord op de vraag van een startende franchiseformule over het meest bizarre dat ik ooit had meegemaakt binnen franchise.

Na een korte stilte begonnen de mensen achter die startende franchiseformule te lachen. Ze konden hun oren niet geloven. Een nieuwe franchisenemer weet toch wel waar hij aan begint? Was de franchiseformule niet professioneel ingericht in de selectie en screening van potentiële franchisenemers? Had de franchisenemer geen training doorlopen? Allemaal terechte vragen.

Te veel druk op de ketel

Ja, het was een professionele formule met een centrale organisatie en landelijke dekking. Ja, de ondernemer had een selectie en screening doorlopen. Ja, de ondernemer had een training gevolgd. De echte reden voor het fiasco? Het ging allemaal veel te snel. Er stond te veel druk op de ketel, want huurcontracten waren door de franchiseorganisatie al afgesloten en er was op korte termijn behoefte aan een franchisenemer. De kandidaat-franchisenemer was van nature zeer optimistisch, vol overtuiging en kon zichzelf goed verkopen. Drie trainingsdagen vol positieve energie waren voor beide partijen voldoende, dachten ze. Zonder goed onderzoek te doen of na te denken over de betekenis van ondernemerschap, dook de franchisenemer in het avontuur. Met alle gevolgen van dien.

Recht op bedenktijd

De eerste kennismaking met de betreffende franchisenemer vond ik zorgwekkend. Ik ging bij hem langs om een financieringsaanvraag te bespreken. Zijn onderneming was dus al geopend en volledig voorgefinancierd door de franchiseorganisatie. Toen we in het magazijn om tafel zaten, kwam het hoge woord eruit. Dit was eigenlijk helemaal niet wat bij hem paste. Hij had een heel ander beeld van wat hem te wachten stond. Te veel stress, verantwoordelijkheid en geen vrije tijd om bij zijn gezin te zijn. Twee weken waren voldoende om er zeker van te zijn: het beviel hem voor geen meter. De werkelijkheid van het ondernemerschap drong nu pas tot hem door en viel hem veel zwaarder dan gedacht. Hij vroeg mij naar zijn recht op bedenktijd. “Ik kan toch nog wel de sleutels inleveren?”

Verplichte bedenktijd in Wet franchise

Ik was met stomheid geslagen. In dit geval lag de oorzaak zowel bij de franchiseorganisatie als de franchisenemer. Om deze reden is een verplichte bedenktijd in de Wet franchise opgenomen. Deze standstill-periode van vier weken geeft kandidaten rust om goed onderzoek te doen. De startende franchiseformule was het met mij eens. Dit was dus een goede reden om de precontractuele fase goed te regelen. Dat voorkomt ellende wanneer de samenwerking eenmaal is gestart.

Blij met vragen

Tegenwoordig word ik regelmatig gebeld door startende franchisenemers die het soms wat eng vinden om een precontractueel informatiedocument te ondertekenen. Ze vragen zich af of ze er al dan aan vast zitten of wat ze vanaf dat moment gaan doen. Ik ben heel blij met dat soort vragen, want ze geven aan dat nieuwe franchisenemers goed nadenken over wat hen te wachten staat. Zo voorkomen we de ellende zoals ik hierboven heb beschreven.

Juridische oplossing

Hoe het is afgelopen? De franchisenemer uit het hierboven genoemde voorbeeld heeft een advocaat in de hand genomen en er is een juridische oplossing gevonden. De franchiseorganisatie en de franchisenemer hebben beiden hun verlies genomen en een (duur) lesje geleerd. Hopelijk maak ik soortgelijke ervaringen nooit meer mee.

 

 

 

Geschreven door:

Contact

Een vestiging bij u in de buurt
Bel: 088 23 67 777

Gerelateerde artikelen

Ivo Bleeker Bedrijfsadviseur bij Flynth Ivo Bleeker

Ivo.bleeker@flynth.nl