My Flynth
FlynthVision Case

Doelgericht ondernemen op basis van actuele cijfers

Gepubliceerd: 16-03-2017, laatst gewijzigd: 11-07-2017

Een mooie gerbera is een lichtpunt in de woonkamer of op kantoor. Holstein Flowers weet dat als geen ander en is daar succesvol in. Deze vooraanstaande gerberateler uit het Zuid Hollandse De Lier weet jaar op jaar in een uiterst competitieve markt steeds meer klanten en consumenten in heel Europa te bereiken. De adviseurs van Flynth zorgen voor rust ‘in de organisatie’, dan kan de familie Van Holstein zich met passie richten op de teelt en verkoop.

De wereld van de snijbloemen is beslist niet saai, zeg maar gerust uitdagend. Door internationalisering en globalisering moet Holstein Flowers elke dag de schouders eronder zetten.

Met 11 ha aan kassen is deze grootste teler van gerbera’s in Nederland daar inmiddels geheel op ingericht. In alle geledingen binnen het bedrijf en de bedrijfsvoering is alles flexibel om zich snel te kunnen aanpassen aan die spannende ‘buitenwereld’, vertelt Mathieu van Holstein (50), CFO Holstein Flowers. Hij geeft een voorbeeld van zo’n aanpassing: “Om bijvoorbeeld voorop te lopen in ons unieke assortiment zijn we ook veredelaar geworden. In onze ‘kraamkamer’ ontwikkelen we nieuwe bloemen die goed vallen bij onze klanten in binnen- en buitenland. 80 procent van onze productie komt uit ‘eigen keuken’. Daarmee onderscheiden we ons ten opzichte van de concurrentie.”

Schaalvergroting

De bloementeelt waarin Holstein Flowers acteert, is niet alleen uiterst competitief, maar wordt daarnaast geconfronteerd met schaalvergroting. De kleinere telers vallen af. Het gerbera-areaal in Nederland is na jaren van krimp de laatste 2 jaar stabiel op circa 190 ha. Van Holstein: “Daarop werken steeds grotere telers. Deze ontwikkeling is overigens niet te vergelijken met wat er bij de groenteteelt plaatsvindt met de komst van megakassen. De teelt van snijbloemen is toch intensiever dan die van groenten.”

De combinatie van pittige nationale en internationale concurrentie en schaalvergroting zorgen ervoor dat Mathieu van Holstein genoeg om handen heeft om zijn marge over zijn winstgevende omzet van 11 miljoen euro niet te laten verdampen. Hij durft te stellen dat dat samen met de adviseurs van Flynth én FlynthVision lukt. Het bloemenbedrijf stapte een aantal jaar geleden over op de softwaretool van Flynth, FlynthVision. “We hadden namelijk inzicht in actuele managementinformatie en cijfers nodig om ons werk te ondersteunen”, vertelt de financiële man van Holstein Flowers. “De tijd dat je op de achterkant van een sigarendoosje een jaarbegroting kon uitrekenen ligt echt al decennia achter ons.

We maken een meerjarenbegroting en rapporteren elke maand in het systeem. In de eerste week van de volgende maand neem ik samen met Flynth de maand door. Gaat alles nog volgens begroting? Lopen we op doelstelling? Moeten we ergens bijstellen? Zo zijn arbeidskosten, een grote kostenpost, goed te volgen en rap bij te sturen. Maar ook andere kosten verbonden aan de teelt, zoals gewasbescherming en energie houden we zo scherp in de gaten. Nu komen we er niet pas aan het eind van het jaar achter. We lopen door zo te werken niet achter de feiten aan en kunnen anticiperen en sturen op wat nodig is.”

Van Holstein:

“Flynth is al jaren onze accountant. Waarom? Omdat ze onze markt door en door kennen. De adviseurs uit de regio, die hier aanschuiven, staan met beide benen in de glastuinbouw. Ze spreken onze taal en er is een klik, beide onmisbaar voor een stabiele relatie.”

Samenwerkingen

Een belangrijk hoofdstuk op de website van Holstein Flowers is ‘samenwerkingen’. Er is geen sector van de Nederlandse economie die zo intensief samenwerkt met toeleveranciers, universiteiten, afnemers, verladers, expediteurs en de creatieve industrie. Samen brengen ze elkaar naar een hoger niveau en zijn wereldmarktleiders geworden in de verschillende onderdelen van de glastuinbouw. Voor Van Holstein is dat niet anders. “De samenwerking met Flynth moet je ook zo zien”, duidt Van Holstein. “Zij hebben de kennis van het duiden van cijfers om ons naar 2020 te helpen en verder. Ons bedrijf is zich aan het ontwikkelen naar een klantgerichte organisatie. Voor de goede en stabiele ontwikkeling is nu en in de toekomst goed advies over cijfers uit FlynthVision onontbeerlijk. Daarnaast zullen de komende jaren de broers de leeftijd van 65 jaar passeren en uitstromen. Ook dat moet goed en soepel verlopen. Wat wij tot 2020 van onze adviseurs verwachten? Bijblijven in die sterk veranderende wereld en dan ieder op zijn of haar vakgebied. Flynth zijn de externe ogen en oren van Holstein Flowers en moeten ons optimaal adviseren en onze taal blijven spreken.”

Meer informatie

Wilt u weten hoe FlynthVision kan bijdragen aan uw ambities en doelstellingen? Neem contact met ons op om hierover vrijblijvend bij te praten.

Deel dit bericht via:

Geschreven door:

Meer weten

Een vestiging bij u in de buurt
Bel: 088 236 7600

Gerelateerde artikelen

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Gerard Drogt

gerard.drogt@flynth.nl