Interview

De sluipmoordenaar voor zijn, in goede en slechte tijden

De sluipmoordenaar voor zijn, in goede en slechte tijden
Gepubliceerd: 02-07-2020, laatst gewijzigd: 07-07-2020

‘Het zijn bijzondere maanden geweest, ook voor ondernemers. Hoewel we nu nog geen enorme toename van het aantal faillissementen zien, worden deze spijtig genoeg wel verwacht in het derde kwartaal van dit jaar. Ondernemers kunnen de kans op overleven vergroten door stil te staan bij fundamentele vraagstukken: is het businessmodel van mijn onderneming nog actueel? Bieden we voldoende toegevoegde waarde om over 5 of 10 jaar nog steeds relevant te zijn? En heb ik mijn juridische zaken op orde zodat ik zo goed mogelijk beschermd ben?

Deze crisis leert ons dat niets vanzelfsprekend is. Die grote klant kan morgen andere opties verkennen en die trouwe leverancier kan opeens een andere weg inslaan. We moeten onszelf dwingen om vooruit te kijken, juist ook als we straks weer meer voorspoed kennen. Het is menselijk om je te verliezen in de waan van de dag en door te hobbelen met je dagelijkse activiteiten. Contracten zijn gebaseerd op vertrouwen – “we doen het al jaren zo” – en businessmodellen op een mogelijk gedateerde waardeketen. We zouden ons dak moeten repareren in de zomer, maar we zijn geneigd de loodgieter pas te bellen als de herfst ons natregent.

De waan van de dag is de grootste sluipmoordenaar voor ondernemers. En deze wordt pas zichtbaar in slechtere tijden. Veel MKB-ondernemers gaan op in hun eigen onderneming en verliezen zicht op externe ontwikkelingen. Tegelijkertijd verandert er, juist ook in deze coronatijd, ongemerkt heel veel. Net als het belopen van een berg: je merkt pas hoe drastisch je omgeving veranderd is wanneer je de top bereikt en terugkijkt naar de reis.

Vanuit juridisch oogpunt moeten ondernemers alles opnieuw kritisch tegen het licht houden. Staan overeenkomsten nog steeds goed op papier? Gelden dezelfde spelregels in tijden van crisis? Ondernemers zijn het aan hun onderneming verplicht om structureel hun toegevoegde waarde te verkennen en goede afspraken te maken met partijen. Iedereen wordt in deze crisis gedwongen om creatief en inventief te ondernemen. Dat gebeurt gelukkig ook volop. Zo heeft een evenementenbureau de logistiek van een corona-noodhospitaal verzorgd in Rotterdam Ahoy. En een fruitboer verving de afdekking van zijn fruitbomen met zonnepalen om zo ook energie op te wekken. Er verandert nu heel veel heel snel. Als ondernemer kun je hierop inspelen door je businessmodel continu fijn te slijpen. Daar profiteer je nu van, maar ook als het straks weer beter gaat.’

Geschreven door:

Contact

Een vestiging bij u in de buurt
Bel: 088 236 77 77

Gerelateerde artikelen

Theme picker

Wilfried Dam

wilfried.dam@flynth.nl