Blog door Tom Kleinpenning

Belasting heffen op de auto: een hoofdpijndossier voor de fiscus

Gepubliceerd: 17-05-2018, laatst gewijzigd: 18-07-2018

Belasting heffen op de auto: een hoofdpijndossier voor de fiscus

Begin 2012 zijn zo’n 478.000 ongemotiveerde bezwaarschriften ingediend over de btw-correctie voor privégebruik van de auto van de zaak. Het aantal bezwaarschriften is tot begin 2017 opgelopen tot circa 2 miljoen stuks. De Hoge Raad heeft weliswaar aan de verdere groei een einde gemaakt door het uitspreken van diverse arresten, maar de Belastingdienst werd toch geconfronteerd met de schier onmogelijke klus om al die bezwaarschriften af te handelen. Om hoofdpijn of hartklachten van te krijgen… Het ministerie van Financiën had echter al een slim paardenmiddel in petto: de bezwaren werden aangewezen als massaal bezwaar. De Belastingdienst zou dan met één pennenstreek alle bezwaren van tafel kunnen vegen.

De Hoge Raad gooide roet in het eten
De rechtelijke macht erkende dat de forfaitaire btw-correctie van de 2,7% wel eens te hoog te zou kunnen zijn. De ondernemers kregen dus - tot grote schrik van het ministerie - de gelegenheid om hun bezwaren cijfermatig te onderbouwen. Dat nam de hoofdpijn bij de fiscus natuurlijk niet weg. De inspecteurs zijn natuurlijk niet voor een gat te vangen en ze bedachten een remedie. Het werd een draaiboek met strakke procedures voor de afhandeling van die 478.000 bezwaarschriften. Een draaiboek dat zoveel barrières opwierp dat geen enkel bezwaarschrift ongeschonden door de beoordeling kwam. De ondernemers hebben dus nul op hun rekest gekregen, ondanks het gunstige oordeel van de Hoge Raad.

Twijfelachtige reactie van de staatsecretaris
Het leidde tot een klacht bij de Tweede Kamer. Een klacht waarop de staatssecretaris op 9 mei 2018 een feitelijk nietszeggende reactie presenteerde. Een reactie die bovendien geen objectieve uitleg gaf van het oordeel van de Hoge Raad. Er staan namelijk standpunten in, waarvan je je kunt afvragen of die bij een rechter stand houden. Een rechterlijk oordeel daarover krijgen we pas over enkele jaren. Omdat je (dankzij het parlement) tegen een uitspraak op een massaal bezwaar niet in beroep kunt gaan en we de individuele bezwaarschriften over de btw-correctie 2017 moeten gaan afwachten. Wellicht is de klacht aanleiding voor de Tweede Kamer om eens na te denken over de regeling ‘massaal bezwaar’ zoals die sinds 2016 geldt?

Aanleiding voor een heroverweging?
Van de 478.557 ingediende bezwaarschriften zijn er slechts 1.855 stuks ofwel iets minder dan 0,4% nader gemotiveerd. Je zou zeggen dat dit een voor de fiscus goed behapbaar aantal is. En daarom ook een reden is om de aanwijzing ‘massaal bezwaar’ terug te draaien. Dan kan de fiscus het kleine aantal resterende discussies overlaten aan de belastingrechter, iets waar ze zeker steun voor zullen vinden bij de belastingbetaler. En wat de rechtszekerheid – en het respect voor de Hoge Raad – ten goede komt. Daarvoor is wel een wetswijziging nodig.

Het krijgt nog een staartje
Het is maar de vraag of de aanwijzing ‘massaal bezwaar’ het wondermiddel is; de problemen zijn namelijk nog niet over. De staatssecretaris van Financiën heeft ooit eens toegezegd dat de btw-correctie over het eerste halfjaar van 2011 mag worden gesteld op 6/12 van 27% van de autokosten in dat jaar. De ervaring leert dat dit mogelijk tot een btw-teruggave aan de ondernemers leidt. Er moet nog ‘even’ worden uitgezocht bij welke van de 478.557 ingediende bezwaarschriften die toezegging nog moet worden nagekomen. Het lijkt mij handig dat de heer Snel – in navolging van de NOS - even een belastingadviseur belt vóórdat de Belastingdienst door dit dossier ook nog eens verlammingsverschijnselen krijgt. Wellicht dat we samen tot een praktische oplossing kunnen komen.

Tom Kleinpenning, Senior Belastingadviseur bij Flynth adviseurs en accountants

Geschreven door:

Contact

Een vestiging bij u in de buurt
Bel: +31 88 236 7195

Gerelateerde artikelen

Theme picker

Tom Kleinpenning

Tom.Kleinpenning@flynth.nl