Nieuws

Optimalisatie van de locatiestrategie

Optimalisatie van de locatiestrategie
Gepubliceerd: 17-06-2021, laatst gewijzigd: 18-06-2021

Veel winkelgebieden in Nederland staan onder druk. Versnelde opschaling van digitale plannen (online verkoop), corona, veranderende demografie en daarmee veranderende bestedingspatronen hebben impact. Trends als delen, maatschappelijk verantwoord en biologisch kopen worden steeds duidelijker zichtbaar. In de afgelopen jaren is het consumentengedrag in hoog tempo en fundamenteel veranderd. Hoewel sommige branches het offline veel beter doen dan online, is de drempel om via internet te kopen aanzienlijk verlaagd. In het coronajaar 2020 nam de online omzet met 40 procent toe. Online en offline zijn steeds meer verweven. Afhankelijk van het concept moet een franchiseformule daarom de ambitie hebben om online en in de winkelstraat nummer 1 te zijn. 

Toegevoegde waarde offline winkellocaties 

Innovatieve technologieën zijn niet meer weg te denken uit een succesvolle winkelomgeving. Ondanks de worsteling die veel offline winkels hebben, heeft Apple aangekondigd zijn aantal offline winkels te willen uitbreiden. Offline winkellocaties bieden veelal meer toegevoegde waarde en zijn een aanvulling op de website. Consumenten willen naast sociale interactie zintuiglijk geprikkeld worden: zien, voelen, aanraken, proeven en beleven. 
 
Wanneer je als franchiseorganisatie een offline vestiging (of relocatie) overweegt, is er nu een kans om een mooie positie in het winkelgebied te claimen. Gunstiger condities zoals lagere huren, kortere huurcontracten en omzetafhankelijke huur zijn door een toename van de beschikbare ruimte opnieuw bespreekbaar. Naast leegstand is het retailvastgoed op de verkeerde plek een probleem. Het is daarom relevant om onderzoek te doen naar het beschikbare omzetpotentieel op de juiste plek. 

Creatieve (merk)strategie 

Als vrije tijd en recreatie de ultieme luxe zijn, moet je klanten een goede reden geven om naar een offline winkel te gaan. Dit geldt voor de meeste branches. Een creatieve (merk)strategie om klanten een hoogwaardige product- en winkelervaring te laten ervaren, is onmisbaar voor wie de consument in het hart wil raken. Het moet spannend, onderhoudend, verrassend en emotioneel boeiend zijn. Klanten willen een dynamisch avontuur.  

Een goede omnichannelstrategie is een belangrijke succesfactor. Het is daarom belangrijk afspraken te maken over een exclusief marktgebied, niet alleen offline, maar ook online. Het is nu de tijd om te bepalen hoe offline winkels meeprofiteren van de online verkoop. Een eerlijke verdeling tussen franchisegever en franchisenemer vormt de basis voor toekomstig succes en levensvatbaarheid. 

Optimalisatie van locatiestrategie

Een andere belangrijke succesfactor is de optimalisatie van de locatiestrategie. Doorgaan met meer of misschien wel met minder vestigingen? Is de huidige locatie nog toekomstbestendig of is er ruimte voor een nieuwe vestigingslocaties in een ander winkelgebied? Demografische gegevens, de aanwezige medeaanbieders en de consumptieve bestedingen zijn hier medebepalend in.  
Een onderzoek naar de potentiële omzet, die in de beoogde markt zit, kan helpen bij het maken van de juiste keuzes. 

Actief zijn in de juiste gemeente 

Urbanisatie leidt tot groei van grote steden en aantrekkelijke binnensteden, vooral studentensteden en steden met karakteristieke centra. Het gevolg is dat daar tegenover onaantrekkelijke steden aan het ontstaan zijn met krimp, leegstand, verarming en verschraling van het winkelaanbod tot gevolg. 

De functie van steden verandert en er ontstaan nieuwe initiatieven. Winkelgebieden zullen een stevige transformatie doormaken. Als een franchisenemer ergens al actief is, gaat hij niet zo snel op zoek naar een andere gemeente en kan hij een actieve bijdrage leveren aan de winkelstraat van morgen. Toch wordt het actief zijn in de juiste gemeente steeds belangrijker.   

Synergie tussen kunst, cultuur, horeca, diensten en retail 

Een succesvol winkelgebied is meer dan een verzamelplaats van verkooppunten. De toekomst ligt in synergie tussen kunst, cultuur, horeca, diensten en retail. De stad als geheel moet aantrekkelijk zijn; dit leidt tot meer bezoekers. 
 
Franchiseondernemers die de combinatie van offline en online stevig in hun bedrijfsconcept hebben verankerd en op de juiste plaats gevestigd zijn, zullen het krachtigst zijn en ook een kansrijk perspectief hebben.  
 
Heb je vragen of wil je eens ‘challengen’ over je franchiseorganisatie of vestiging? Neem gerust contact met de franchise adviseurs van Flynth. 

Geschreven door:

Contact

Een vestiging bij u in de buurt
Bel: 088 23 67 777

Gerelateerde artikelen

Marcel Tijhuis Business Partner bij Flynth Marcel Tijhuis

marcel.tijhuis@flynth.nl