Franchise: behoefte aan informatie, contact en samenwerking

Franchise: behoefte aan informatie, contact en samenwerking
Gepubliceerd: 20-04-2020, laatst gewijzigd: 23-04-2020

Franchisegevers en franchisenemers zijn en blijven van elkaar afhankelijk; gaat het goed, dan profiteren zij er beiden van. Nu het, als gevolg van de coronacrisis, in veel gevallen minder goed gaat hebben zij daar beiden pijn van. Om de vele uitdagingen die de huidige crisis met zich meebrengt zo goed mogelijk het hoofd te bieden is er binnen franchiseorganisaties grote behoefte aan informatie, contact en samenwerking.

Flynth ondersteunt franchisegevers en -nemers met informatie over nieuwe maatregelen en voorzieningen voor ondernemers, noodhulp en advies.  Dat betekent in veel gevallen dagelijks overleg met alle betrokkenen. De Corona maatregelen grijpen in bepaalde branches veel dieper in dan in andere. Zo zijn de horeca, de retail, de reisbranche en de  sierteelt vanaf half maart de meest getroffen sectoren. Er wordt in onderlinge samenwerking bekeken hoe we gezamenlijk de betrokken ondernemers en dus de franchiseformules succesvol door deze moeilijke tijd kunnen helpen.

Franchisegevers, franchisenemers en Flynth

We pakken zo allemaal onze rol en zijn daarmee onderdeel van het vormen van oplossingen richting de toekomst. Veel franchiseketens hebben bijvoorbeeld vanuit de centrale organisatie overkoepelend alle ondernemersregelingen aangevraagd (de NOW, het noodloket, de TOZO/TOGS). Ook zijn zij vanuit het centrale orgaan in gesprek gegaan met verhuurders over bijvoorbeeld huurkorting. De huurverplichtingen voor ondernemers lopen immers gewoon door. De franchisenemers besteden op hun beurt bijvoorbeeld tijd aan het optimaliseren van, of het verbouwen van de onderneming. Vanuit Flynth zorgen we ervoor dat iedereen op de hoogte blijft van de nieuwste ontwikkelingen en ondernemersregelingen, hoe deze te interpreteren en op welke wijze ze toepasbaar zijn. Daarnaast blijven we begeleiden bij de aanvragen van financieringen en het aanvragen van uitstel voor de belastingbetaling. Zo zijn we dagelijks vanuit de driehoek franchisegever, franchisenemer en Flynth op zoek naar de beste mogelijkheden en opties zodat zoveel mogelijk ondernemers deze crisis goed doorstaan.

Nu, een maand na intrede van de Corona maatregelen en in werking zijnde noodmaatregelen, proberen we samen met de franchiseformules en de franchiseondernemers ook voorzichtig vooruit te kijken naar mogelijkheden van een herstart bij gedeeltelijke afschaling van de maatregelen.

Hoe ziet de dienstverlening van ondernemers eruit bij een restaurant wat wel (gedeeltelijk) open mag, maar de 1,5-meter-regel moet toepassen voor zijn/haar gasten en medewerkers.

Wat betekent dat praktisch en ook financieel voor de ondernemer en de onderneming met daarbij in acht genomen de veiligheid van de gasten en de medewerkers? Kunnen we voor een kleine kledingwinkel de ondernemer ondersteunen bij het uitbreiden van zijn dienstverlening met Personal en Private Shopping? 

NU OF LATER?

Naast het (gedeeltelijk) wegvallen van activiteiten in veel branches worden momenteel ook een aantal ketens geconfronteerd met het tegengestelde effect. Bijvoorbeeld  hypotheekbemiddelaars, bouwmarkten en supermarkten zien een flinke toename in activiteiten en omzet. Bij hypotheekbemiddelaars uit zich dit bijvoorbeeld dat klanten nu hun hypotheekrente alsnog willen verlagen of hun hypotheek willen aanpassen, rekening houdend met  toekomstige ontwikkelingen in hun inkomen. Zij informeren nu massaal naar de mogelijkheden tot het oversluiten van hun hypotheek, omdat ze op zoek zijn naar de zekerheid om goedkoper uit te zijn in de toekomst – die nu voor velen onzeker is. Naast het oriënteren op het verlagen van hun hypotheeklast bekijken consumenten ook de mogelijkheden om huis te kunnen verbouwen: ze plegen onderhoud aan hun woning. We zien een grote toename in klantvragen, klantgesprekken en advies.

De kanttekening aan dit verhaal, is dat deze groep ondernemers beducht is op het feit dat deze situatie over een aantal maanden anders zou kunnen zijn. Dat de huizenmarkt wellicht stilvalt of dat er toch nog een verlenging of opschaling van de Corona maatregelen plaatsvindt. Kunnen deze ondernemers dan nog gebruik maken van de bestaande regelingen?

Deze en andere voorbeelden zijn op dit moment zeer actueel en vragen om hulp en ondersteuning van Flynth. Deze actieve houding richting onze klanten, ook bij die ondernemers die nu nog niet de pijn van de maatregelen voelen, past ook bij de klantbelofte die we als Flynth niet alleen willen uitstralen, maar ook daadwerkelijk invullen: Pal naast U.   

 

 

 

Geschreven door:

Contact

Een vestiging bij u in de buurt
Bel: 088 23 67 777
 

Theme picker

Robert Vonk

robert.vonk@flynth.nl