Blog

Drempelwaarde: wel of niet?

Drempelwaarde: wel of niet?
Gepubliceerd: 09-11-2020, laatst gewijzigd: 23-11-2020

De invoering van de Wet franchise komt steeds dichterbij. Een van de onderwerpen waar nu al de nodige discussie over wordt gevoerd, is de zogenoemde drempelwaarde.

De drempelwaarde is een geldbedrag dat in de franchiseovereenkomst opgenomen kan worden. In het geval van een wijziging binnen de franchiseformule waar kosten mee gemoeid zijn die boven deze drempelwaarde uitkomen, dan heeft de franchisegever instemming van de franchisenemers nodig. Op grond van de Wet franchise is een meerderheid van de franchisenemers vereist, of de instemming van de individuele franchisenemer die met deze wijziging te maken krijgt in zijn bedrijfsvoering. 

Bekende Blokker-uitspraak

De rechter nam in de welbekende uitspraak[1] van de rechtbank in Amsterdam al een voorschot op deze drempelwaarde, omdat Blokker een franchisenemer niet kon verplichten tot vernieuwing van een winkel volgens de nieuwste formule-uitgangspunten. Er was namelijk tussen de partijen niets concreets opgenomen om aan de franchisenemer een dure verbouwing te kunnen opleggen.

Op basis van deze uitspraak ben je geneigd te denken dat een drempelwaarde onmisbaar zou zijn in een franchiseovereenkomst. Dit is echter te kort door de bocht. Er zijn situaties waarin het misschien beter is om geen drempelwaarde overeen te komen.

Niet illusoir

Vooropgesteld dat er situaties zijn waarbij een drempelwaarde inderdaad waardevol kan zijn, kan het ook tot vervelende discussies leiden. Het begint al met de vaststelling. Franchisegevers die denken dat ze de drempelwaarde dusdanig hoog kunnen vaststellen dat ze (nog steeds) alles kunnen beslissen zonder toestemming van de franchisenemer, komen van een koude kermis thuis. De drempelwaarde mag namelijk niet ‘illusoir’ zijn, oftewel: niet dusdanig hoog dat franchisenemers alsnog alles moeten doorvoeren.   

Drempelwaarde afhankelijk van formule

Daarnaast is de drempelwaarde afhankelijk van de franchiseformule en de markt waarop deze formule actief is. Neem bijvoorbeeld een franchiseformule die actief is in de foodsector en die een nieuwe smaak wil toevoegen aan het assortiment. Dat dit een wijziging is die de nodige kosten met zich meebrengt (denk aan promotiekosten, andere verpakkingen en verschillende bereidingsmaterialen die extra moeten worden ingekocht) mag duidelijk zijn. Iets minder duidelijk is wat die kosten nu precies zijn.

Een mooi voorbeeld uit mijn eigen praktijk is een grote fastfoodketen die op het lumineuze idee kwam dat de franchisenemer ook de zero-versie van een bekende frisdrank moest gaan verkopen. De bijbehorende zuilen kostten de franchisenemer een slordige 80.000 euro.

Een ander punt van kritiek is dat de drempelwaarde franchisegevers zou kunnen ontmoedigen om te innoveren en te investeren. 

Goede overlegstructuur opzetten

Betekent dit nu dat franchisegevers massaal gebruik gaan maken van de overgangstermijn van twee jaar ,zoals die geldt voor bestaande franchisegevers of biedt een overlegstructuur – die ook is opgenomen in de Wet franchise - de oplossing? Het is inderdaad belangrijk een goede overlegstructuur op te zetten. Als dat geregeld is, kunnen de franchisegever en franchisenemers, onderling of collectief, op een effectieve, slagvaardige wijze komen tot een situatie die voor beide partijen leidt tot een optimaal resultaat.

Meer weten?

Ook weten hoe u goede afspraken kan maken voor een optimale samenwerking binnen franchise? Kijk en praat mee tijdens ons franchise webinar “Optimale samenwerking binnen franchise”. Op woensdag 2 december om 10:00 uur gaan franchisenemers- en gevers samen aan tafel op zoek naar de optimale samenwerking. Bent u ook van de partij? Klik hier en meld u aan 

 

[1] ECLI:NL:RBAMS:2020:4799

Geschreven door:

Contact

Een vestiging bij u in de buurt
Bel: 088 23 67 777
 

Gerelateerde artikelen

Theme picker

Jordy Meerman

jordy.meerman@flynth.nl