Digitaal communiceren: "Wennen, maar gaat steeds beter"

Digitaal communiceren: "Wennen, maar gaat steeds beter"
Gepubliceerd: 30-04-2020, laatst gewijzigd: 30-04-2020

“Het is even wennen, maar het gaat steeds beter en je blijft steeds nieuwe mogelijkheden ontdekken” antwoord Ben Rewinkel, sr. Bedrijfsadviseur bij Flynth, op de vraag hoe het bevalt om via Skype te communiceren. "Toen duidelijk werd dat we door het corona-virus voorlopig geen klanten op kantoor konden ontvangen en de bedrijven ook niet mochten bezoeken hebben we wat bijeenkomsten gehad hoe we hier het beste mee om konden gaan. Skype was één van die mogelijkheden, maar als iemand snel even laat zien hoe gemakkelijk dat gaat en wat je ermee kunt, betekent dat niet dat je het dan direct onder knie hebt."  

Ben, één van de oudgedienden bij Flynth. Begonnen bij GIBO Groep in de tijd van typemachines, carbonpapier en telefoons met draaischijven. Die nog precies weet dat de eerste computers met monochrome monitoren op kantoor kwamen. De introductie van het internet en de mobiele telefoon overleefde en sinds kort enthousiast aan het Skypen is.  

Oefenen en proberen

"Als je begint met iets nieuws heb je toch de angst dat het misschien weleens mis kan gaan. Maar de beste manier is toch om er mee aan de slag te gaan. Dat begon in mijn geval thuis; onder begeleiding van onze zoon. Terwijl ik boven op de werkkamer zat en probeerde via skype contact te krijgen met mijn vrouw in de woonkamer. En dat ging gelukkig best wel goed, want het lukte meteen. Ook met collega’s probeer je dingen uit, zoals het delen van het scherm zodat je documenten kunt laten zien en bespreken. Inmiddels heb ik al met meerdere klanten samen de gecombineerde opgave op afstand ingevuld. Dat gaat prima." 

We zitten allemaal in hetzelfde schuitje

"Door de komst van het corona-virus moest er natuurlijk vrij plotseling een oplossing gevonden worden. Dat was niet alleen voor ons het geval, maar dat geldt ook voor onze klanten. Wij hebben veel contact met agrarische bedrijven waar je voorheen mee op kantoor afsprak, of liever nog bij de klant. Als je dan, al pratend, door het bedrijf loopt kom je vanzelf in gesprek over zaken die nog moeten gebeuren of veranderen. Dat werkt toch het beste. Je kunt mekaar aankijken en aanvoelen. Da’s nu lastiger. Veel ondernemers vinden het dan ook nog lastig om de meer strategische gesprekken op afstand te doen. Ook zij moeten wennen en zijn, net als ik, aan het ontdekken hoe het allemaal werkt en wat er mogelijk is. We zitten met z’n allen in hetzelfde schuitje."  

"Ik hoop wel dat deze crisis niet te lang duurt, want ik mis het persoonlijk contact met de klanten en het ‘drammen’ (red. dollen) met de collega’s op kantoor. Bovendien hopen we komend jaar 4 jubileums op ons kantoor te vieren. Het zou toch wel erg jammer zijn als we die feestjes via Skype gaan vieren." 

Geschreven door:

Contact

Een vestiging bij u in de buurt
Bel: 088 23 67 777

Gerelateerde artikelen

Theme picker

Joyce Goverde

joyce.goverde@flynth.nl