Werken bij Flynth

De mkb-ondernemer vooruit helpen

De mkb-ondernemer vooruit helpen
Gepubliceerd: 03-09-2020, laatst gewijzigd: 03-09-2020

Mkb’ers zijn ondernemers naar mijn hart. Bij welke klant ik ook binnenkom; overal herken ik die gedrevenheid, passie en no-nonsense mentaliteit. Als accountant en adviseur help ik hen graag vooruit, in alle levensfasen van de onderneming. Niet alleen op basis van cijfers, maar ook door oog te hebben voor de zakelijke en persoonlijke ambities van de ondernemer zelf.  

Ruim 20 jaar zit ik in het vak en vanaf 1 januari 2020 werk ik bij Flynth. Een oud-collega die al bij Flynth werkte, adviseerde mij op gesprek te gaan. Het zou echt bij mij passen, verzekerde hij me. Ik nam zijn advies ter harte en hij kreeg gelijk, er was een meteen klik. En wat me ook snel duidelijk werd: Flynth gaat altijd voor kwaliteit, maar wel in een cultuur waarin iedereen het beste met elkaar voor heeft. Een mooie combinatie.  

Trots op mkb 

Veel accountantskantoren richten zich op grote corporates en doen mkb erbij. Hier bij Flynth is mkb de corebusiness en daar zijn we trots op. Ik werk graag voor mkb, de lijntjes zijn kort. Ik zit aan tafel met de persoon die het zelf voor het zeggen heeft binnen zijn onderneming. Om dingen voor elkaar te krijgen hoef ik niet eerst met een financiële man of een raad van bestuur in gesprek. Van verborgen agenda’s en politieke belangen zijn geen sprake en alles wat we bespreken resulteert snel in actie. Groot voordeel is dat mijn hele team werkt met dezelfde doelgroep, er is dus veel kennis en ervaring.  

Sierteelt 

Bij Flynth Alphen aan de Rijn zijn we sterk vertegenwoordigd in de sierteelt, een bijzondere branche. Hier gaat het veel om voorraad van ‘levende’ producten. Een paperclip blijft een paperclip, die vergaat niet. Maar de kwaliteit van producten binnen de sierteelt is afhankelijk van de seizoenen en weersomstandigheden. Een interessante dynamiek waar de ondernemer druk mee is en waar ik ook graag in meedenk. Tegen de natuur en haar seizoen kunnen we weinig inbrengen, maar wel kan ik met de ondernemer kijken hoe we voordeel uit omstandigheden kunnen halen. Of, als het even tegenzit, hoe we de nadelen kunnen beperken. Ik kan bijna altijd de klant verder helpen. Regelmatig ook door hen een spiegel voor te houden: als je het op deze manier doet dan loop je hier tegenaan, maar wat gebeurt er als we de andere kant op kijken?  

De ondernemer als mens

Onze klanten hebben geen behoefte aan ja-knikkers. Ze willen kritisch horen wat anders kan, wat beter kan. Welke processen lopen goed en welke niet? We moeten daarom alles weten over de fiscale mogelijkheden én bedrijfseconomische kansen. Een jaarrekening is interessant, maar veel ondernemers zien het vooral als een verplichting en halen er weinig voldoening uit. Concrete adviezen over verbeteringen op basis van die cijfers, dáár kunnen ze wel wat mee. Het gaat overigens niet alleen om resultaten en winst, maar ook over de ondernemer zelf, als mens. Waar lig je wakker van? En hoe zie jij het voor je over vijf jaar? Allemaal zaken waar je aandacht voor moet hebben, om de ondernemer optimaal te adviseren en verder te helpen.  

Samen komen we verder 

Het mag duidelijk zijn dat ik op mijn plek zit bij Flynth. Dat heeft vooral te maken met die mkb ondernemer, daar word ik echt blij van. Maar ook omdat je bij Flynth snel in het diepe wordt gegooid. Je ziet vaak bij andere kantoren dat je zelf klanten op moet bouwen, hier word je aan de gang gezet mét een pakket klanten. Een fundament waarop je verder kan bouwen. Flynth is ook een groot kantoor, dat vind ik belangrijk. Je moet mensen om je heen hebben met verstand van zaken, elkaar kunnen helpen en sparren. Dat doen we hier volop, onderling met collega’s én met klanten. Samen komen we verder. 

Eduard Rijkaart (1975) 
Senior Accountant - Adviseur  
Flynth, vestiging Alphen aan de Rijn 

Geschreven door:

Contact

Een vestiging bij u in de buurt
Bel:

Gerelateerde artikelen

Theme picker

Eduard Rijkaart

eduard.rijkaart@flynth.nl