Nieuws

Abs check-out

Abs check-out
Gepubliceerd: 17-03-2021, laatst gewijzigd: 18-03-2021

De afgelopen weken heb ik voor een jongerenvereniging van een grote Nederlandse retailer een presentatie gegeven over het overnemen van een franchisebedrijf. Het ging niet zozeer om de aspecten van aan- en verkoop, maar het was meer gericht op het fysiek overnemen van het bestuur van een onderneming. Waar loop je als jonge starter tegenaan? Wat zijn de valkuilen en wat moet je als eerste op orde hebben? Hoe zit de vertrekkende ondernemer in de wedstrijd, wat is zijn rol nu en straks en hoe ga je om met de veranderingen die het personeel gaat ervaren? Waar liggen je eigen zwakke en sterke punten en hoe borg je dat optimaal in je onderneming? In dat kader wil ik jullie meenemen in een gesprek dat ik had met Ab.

 

Het is vrijdagmiddag en buiten regent het pijpenstelen. Hier op onze thuiswerklocatie wordt inmiddels op drie verschillende kantoren hard gewerkt voor de BV Nederland. In de woonkamer zit mijn jongste zoon te werken aan een schoolopdracht. Een architectonisch hoogstandje: de transformatie van een kerk tot supermarkt. Op de eerste verdieping zit mijn oudste zijn stageopdracht uit te werken om te komen tot verfijning van de klantenapp van een groothandel en op de derde werkplek op zolder ben ik nog even de laatste dingetjes aan het doen voor het weekend.

Tring! Hé Ab, dat is lang geleden! Ab is een van mijn oudste klanten. Hoewel hij nog altijd bezig is met de dagelijkse dingen in zijn winkel, is hij inmiddels wat aan het afbouwen. Ab heeft sinds enige tijd een bedrijfsleider die hij aan het opleiden is tot ondernemer, zodat hij zijn bedrijf aan hem kan overdragen. Die match is niet uit de lucht komen vallen. Ab is een, laten we zeggen, bijzondere man. Het heeft nogal wat voeten in de aarde gehad voor we de juiste match hadden gevonden in mijn netwerk. Nu het een tijdje draait, merk ik dat er al een hoop veranderd is. Ab belde me even om zijn ongenoegen te uiten.

Nieuwerwetse onzin

Ab is van mening dat al die nieuwe ideeën, zoals zelf-check-out, digitale schapkaartjes, QR-code scannen met een telefoon, automatisch bestellen “en noem nog maar meer van die nieuwerwetse onzin waar de klant niet op zit te wachten”, onzinnig zijn. Volgens Ab is alles één groot complot en alleen maar bedacht om zoveel mogelijk uit zijn portemonnee te trekken. “Hoe kom je daar nu weer bij Ab?”, vroeg ik verbaasd.

Afijn, langzaam kwam de kern van het probleem aan het licht. De ontwikkelingen gaan sneller dan Ab kan bijbenen. Zijn nieuwe bedrijfsleider is druk bezig om het bedrijf de 21ste eeuw in te brengen. Het vernieuwen en veranderen is voor een ervaren, doorgewinterde, alles-al-geprobeerd-hebbende  ondernemer gewoon niet meer dat bij te benen. Ik liet Ab nog even doormopperen en ik herinnerde  mij een gesprek dat ik eerder met hem had over zijn favoriete hobby: zijn Husky-honden.

Roedelleider uitdagen

“Kijk Ab, zoals het in een roedel werkt, zo werkt het in een onderneming ook. De roedelleider wordt op een bepaald moment steeds uitgedaagd en ‘aangevallen’ met nieuwe frisse ideeën en werkmethodieken door de jonge honden, die als ultieme doel hebben om een eigen roedel te beginnen of om jouw roedel over te nemen.“

“Dus Peter, jij zegt dat dit eigenlijk een normaal proces is?” “Ja Ab, en weet je hoe gek het ook klinkt: probeer te genieten van dit moment en laat hen langzaam los. Niet alleen je bedrijfsleider, maar ook je bedrijf! Geniet van zijn enthousiasme en probeer hem coachend te sturen. Hij mag vallen en opstaan. Het lijkt er namelijk op dat je bedrijfsleider bijna klaar is om je bedrijf over te nemen!  

Dat was toch je bedoeling?”

“Ja, hebt ook gelijk. Wie weet kan ik binnenkort (als ex- roedelleider) ’s morgens mooi in mijn mandje blijven liggen”, sloot hij af met een knipoog.

 

Bedrijfsopvolgingstraject is een emotioneel traject dat nogal een tijdje duurt. Begin nu al met de voorbereidingen en maak het een prettige ervaring door hier een adviesgesprek aan te vragen voor meer info.  

 

 

 

 

 

 

Geschreven door:

Contact

Een vestiging bij u in de buurt
Bel: 088 23 67 777

Gerelateerde artikelen

Peter Wille Senior Bedrijfsadviseur bij Flynth Peter Wille

peter.wille@flynth.nl