Tot slot kijkt hij of zij naar de toekomstige winstmogelijkheden. Dit zijn dé punten die zwaar wegen bij de waardebepaling, maar het zijn ook de punten die u met een goede de voorbereiding kunt beïnvloeden.
Waardebepaling in de praktijk
Bij een traditioneel bedrijf zijn er een aantal vuistregels voor het bepalen van de waarde van een bedrijf of organisatie. Maar zoals zo vaak gelden in de ICT net iets andere regels. De standaard gehanteerde vuistregels gaan altijd over gisteren en vandaag, terwijl de waarde van een ICT-bedrijf juist in de toekomst ligt. U doet vaak grote investeringen in veelbelovende platformen en producten, die nog niet direct renderen.
De waarde van een ICT-bedrijf wordt meestal bepaald aan de hand van de discounted cashflow-methode (DCF) of met de real options-methode. Met de DCF-methode wordt gekeken hoeveel cash er op basis van het bedrijfsmodel de komende jaren kan worden gegenereerd. De real options-methode gaat nog een stap verder en wordt gebruikt voor zeer innovatieve en disruptieve oplossingen met een enorme potentie en hoge mate van onzekerheid.
Waarderingsfactoren
Natuurlijk kunnen de waarderingsfactoren per soort ICT-bedrijf verschillen. Bent u softwareleverancier? Dan kijkt u voor de waardebepaling naar andere punten dan wanneer u zich toelegt op consultancy: