Het is voor ondernemers vaak de belangrijkste vraag: hoeveel levert mijn onderneming op bij verkoop? In tegenstelling tot in veel andere sectoren, zijn behaalde resultaten in de ICT-branche bij de verkoop vaak ondergeschikt aan de groeipotentie.
‘Een cynicus kent van alles de prijs, maar van niets de waarde.’ De schrijver Oscar Wilde (1854-1900) wist al dat er een groot verschil bestaat tussen de prijs en de waarde. De termen worden regelmatig door elkaar gehaald:
- De prijs is een concreet bedrag – het resultaat van de onderhandeling.
- De waarde is een economisch begrip.
De prijs en de waarde kunnen ver uit elkaar liggen.
Kijken naar de toekomst
Wilt u de waarde van uw ICT-onderneming bepalen? Terwijl in meer traditionele sectoren de omzet of de winst kan worden vermenigvuldigd, ligt dit bij een ICT-bedrijf complexer.
De gangbare vuistregels zijn in de ICT-sector ontoereikend, omdat ze gaan over gisteren en vandaag en niet over de financiële prestaties van morgen. Dit terwijl u als ICT-bedrijf grote investeringen doet in veelbelovende platformen en producten, ook als deze nog niet winstgevend zijn. Dat hoeft voor de verkoop geen verschil te maken: de nieuwe eigenaar koopt toekomst, geen heden of verleden.
Rekenmethodes in ICT
De waarde van een ICT-bedrijf wordt daarom meestal bepaald via één van de volgende methodes: