My Flynth
Stapsgewijs afstand nemen van uw onderneming

Stapsgewijs afstand nemen van uw onderneming

 

Loslaten doet u niet in één dag

Waarom loslaten bij verkoop zo belangrijk is

Hoe misbaar bent u eigenlijk?

Als ICT-ondernemer draagt u het bedrijf. U onderhoudt relaties met klanten, zet de grote lijnen uit en bent bepalend voor de bedrijfscultuur die uw medewerkers zo waarderen. Dit heeft altijd voor u gewerkt, met een goedlopend bedrijf als resultaat. Hoe gaat dat straks, als u het verkoopt? Kan uw onderneming wel verder zonder u?

Ooit richtte u uw ICT-onderneming op. Met een duidelijke visie op de branche, markt en juiste werkwijze. U bepaalde de koers en bedrijfsstrategie: de reden dat uw klanten ervoor kiezen om juist met u zaken te doen, en niet met een ander. En de reden waarom uw medewerkers voor u als werkgever kiezen.

Verkopen is loslaten
Als eigenaar bent u – al dan niet ongemerkt – ‘het gezicht’ van uw bedrijf. De onderneming floreert op uw visie, gedachtegoed en keuzes. Dat is mooi, maar voordat u uw bedrijf in de etalage zet is het zaak om afstand te nemen. Een koper wil dat de zaak ook in de toekomst floreert, als er een nieuwe wind waait. En dat klanten en medewerkers de onderneming trouw blijven.

Stel een managing director aan
Loslaten doet u niet in één dag. Ontwikkel een plan om stapsgewijs afstand te nemen van uw onderneming. Wijs een managing director aan en probeer steeds meer taken te delegeren. Stel uzelf meer op als commissaris en laat u bij een belangrijke beslissing adviseren door uw directie. Ga ook eens onverwacht een week op vakantie en ontdek hoe het bedrijf loopt zonder u.

Ook belangrijk: ziet u het een keer misgaan? Laat het dan ook misgaan. Hier leert de organisatie het meest van en zo zorgt u ervoor dat de onderneming stapsgewijs minder afhankelijk wordt van u als eigenaar.

Laat uw directie meedenken over strategie
Grote kans dat uw directie andere afwegingen maakt dan u. Dat hoeft niet erg te zijn. Bespreek de plannen zoveel mogelijk. Vraag uw directie om mee te denken over de strategie, zelfs als u nog actief bent in de onderneming.

Zo geeft u klanten en medewerkers de kans om kennis te maken met de nieuwe organisatie-verhoudingen. De impact bij verkoop is dan minder groot voor de organisatie omdat de directie intact blijft. Dit voorkomt dat medewerkers gaan lopen omdat zij het niet kunnen vinden met de nieuwe eigenaar. Tevens wordt uw bedrijf op deze manier aantrekkelijker voor een koper.

En dat is win-win.