Wat beoogt u met de verkoop van uw bedrijf?
Uw bedrijf verkopen is vaak een emotioneel proces waarin u het goed wilt doen. U wilt een goede opbrengst voor uzelf, maar u bent ook nauw betrokken bij uw medewerkers, klanten en andere stakeholders. U streeft natuurlijk naar een echte win-winsituatie en dat is vaak méér dan alleen een hoge prijs voor uw ICT-onderneming krijgen.
Naast het spekken van de bankrekening bereikt u vaak nog meer met de verkoop van uw ICT-bedrijf. Misschien heeft u persoonlijke ambities of is de verkoop van doorslaggevend belang voor het behalen van de doelstellingen van uw bedrijf. Met andere woorden: wat beoogt u met de verkoop van uw onderneming?
Goede prijs én voorwaarden
De gemiddelde ICT-ondernemer die zijn bedrijf verkoopt wil hier natuurlijk wél een goede prijs voor. Maar gaat u dan voor de allerhoogste prijs of spelen er op de achtergrond ook nog andere punten die belangrijk zijn? Een hoge prijs is mooi, maar de voorwaarden waaronder u verkoopt zijn ook belangrijk. Zowel voor uzelf als uw medewerkers, klanten en zelfs de koper. Denk hier goed over na.
Om een goede transactieprijs te krijgen is het slim om uw onderneming verkoopklaar te maken. Dit doet u het beste samen met een overnameadviseur. Vanuit zijn kennis en ervaring weet hij waar optimalisatie in uw bedrijf te halen is. Een aantal belangrijke quick wins:
- Bekijk waar de echte waarde in uw bedrijf zit en maak dit inzichtelijk met een professionele cijferset.
- Blijf investeren.
- Zorg dat uw bedrijf financieel, juridisch en administratief op orde is.
- Brengt de lopende contracten met klanten en medewerkers op orde.
- Stoot niet-renderende onderdelen of activiteiten af.
Vier andere ‘opbrengstdoelen’
Naast dat de verkoop van uw bedrijf u financieel een goede opbrengst kan geven, kunnen we het begrip opbrengst ook breder interpreteren. Opbrengst zit hem bijvoorbeeld ook in de strategie en de doelstellingen die u met uw bedrijf wilt halen, of de groeimogelijkheden die u voor uw medewerkers en klanten faciliteert. Of wat dacht u van het creëren van nieuwe kansen voor uzelf? We diepen ze hieronder verder uit.