Gepubliceerd: 16-12-2025, laatst gewijzigd:
16-12-2025
Anders dan verwacht, blijft de bijtellingskorting voor elektrische auto’s ook in 2026 bestaan. De Tweede Kamer heeft namelijk ingestemd met een verlenging. De komende twee jaar wordt de korting wél afgebouwd. In dit artikel leest u wat dat voor u betekent.
Voor auto’s van de zaak geldt een standaardbijtelling van 22 procent van de cataloguswaarde (de totale nieuwprijs). Maar voor nieuwe elektrische auto’s (EV’s) geldt de komende twee jaar nog een korting van de bijtelling. De ontwikkelingen op een rijtje:
- Voor EV’s uit 2025 geldt een bijtelling van 17 procent over de eerste 30.000 euro.
- Voor EV’s uit 2026 is die bijtelling 18 procent over de eerste 30.000 euro.
- Voor EV’s uit 2027 is die bijtelling 20 procent over de eerste 30.000 euro.
- Is de catalogusprijs hoger dan € 30.000, dan geldt (alleen) voor het hogere een bijtelling van 22 procent.
- Voor waterstofauto’s en kwalificerende zonnecelauto’s geldt het bovenstaande lagere tarief voor de gehele catalogusprijs.
- Vanaf 2028 geldt voor álle nieuwe auto’s een bijtelling van 22 procent.
Zo stelt u de bijtelling vast
Wilt u het bijtellingspercentage vaststellen? Kijk dan naar de datum eerste toelating (DET). Oftewel: de datum waarop de auto voor het eerst (waar ook ter wereld) wordt geregistreerd en officieel de weg op mag. De bijtelling die op dat moment geldt, blijft zestig maanden (vijf jaar) geldig. Die zestig maanden gaan in op de eerste dag van de maand ná de DET.
Extra voordelen van de verlenging
Koopt of leaset u een elektrische auto met een DET in enig jaar? Dan kunt u gebruikmaken van de bijtelling die in dat jaar gold. Dat kan dus nog tot zestig maanden na de DET. Na die termijn past u de bijtelling toe die in dat jaar geldt. In elk volgende jaar geldt de bijtelling die voor dat volgende jaar is vastgesteld. De verlenging biedt dus ook voordelen voor EV’s met een DET van zestig maanden of langer geleden.
Youngtimerregeling flink versoberd
Misschien vraagt u zich af hoe die extra kosten worden gedekt. Dat doet de regering door de regeling voor zogenaamde youngtimers te versoberen. Voor deze auto’s van minimaal vijftien jaar oud geldt een bijtelling van 35 procent van de huidige marktwaarde. Die bijtelling is meestal lager dan de standaardbijteling die wordt berekend over de cataloguswaarde. Trouwens, voor auto’s met een DET van vóór 1 januari 2017 geldt een standaardbijtelling van 25 procent van de cataloguswaarde en niet 22 procent.
Deze versobering gebeurt in twee stappen:
- Per 2026 wordt de minimumleeftijd van youngtimers met één jaar verhoogd naar 16 jaar.
- Vanaf 2027 wordt deze ondergrens verder opgehoogd naar 25 jaar.
Er is voor youngtimers geen overgangsregeling. Een auto die nu nog onder de youngtimer-regeling valt, kan daarom in 2026 of 2027 onder de normale bijtellingsregels vallen.
Bent u eigenaar van een youngtimer? Dan hebt u in 2026 de tijd om u voor te bereiden op deze veranderingen. Wellicht loont het om oudere auto’s in uw wagenpark te vervangen door elektrische auto’s.
Meer weten?
Wilt u weten wat deze aangepaste regels betekenen voor uw organisatie of wagenpark? Neem contact met ons op, we denken graag met u mee. Dan laten we u zien waar de kansen liggen. Vraag uw eigen adviseur of vul het onderstaande contactformulier in.