​​Maak als mkb-retailer scherpe keuzes om het verschil te maken​

 
​​Maak als mkb-retailer scherpe keuzes om het verschil te maken​
Gepubliceerd: 20-05-2025, laatst gewijzigd: 20-05-2025

Door geopolitieke spanningen, verstoorde toeleveringsketens en een afkoelende economie staan retailers onder druk. Als mkb-retailer is flexibiliteit voor u een groot voordeel. Door snel te schakelen en strategisch te handelen, komt u sterker uit deze uitdagende tijden. Stilzitten is geen optie: actie en scherpe keuzes maken het verschil. Wij zetten vier strategieën voor u op een rij.  

Waar grote ketens kunnen steunen op schaalvoordelen en financiële buffers, voelt u als mkb-retailer direct de gevolgen van politieke onzekerheid en economische schommelingen. Toch biedt deze situatie kansen voor ondernemers die strategisch en flexibel handelen. 

Prijzen boven loyaliteit 

Consumenten zijn minder loyaal en kiezen vaker voor huismerken en promoties: elke euro telt. Voor u is het cruciaal om slimme prijsstrategieën te hanteren en niet mee te doen aan prijzenoorlogen. Met onderscheidende proposities, kunt u juist een sterkere positie bereiken. 

Margedruk 

Stijgende kosten voor inkoop, energie en personeel dwingen u tot een scherpe focus op uw marges. Analyseer uw productgroepen grondig. Dat helpt inzicht te krijgen in wat écht winstgevend is. Gebruik dat inzicht voor strategische verbeteringen. 

Lokale inkoop 

Lokale inkoop is een duurzame keuze. Maar het vermindert ook uw afhankelijkheid van kwetsbare internationale ketens. Door te investeren in regionale toeleveringsketens, creëert u niet alleen stabiliteit, maar wint u ook het vertrouwen van consumenten die transparantie en authenticiteit waarderen. 

Grip op kasstroom en prestaties 

Een gezonde kasstroom en zicht op tussentijdse resultaten zijn cruciaal in uitdagende tijden. Wanneer u deze gegevens realtime monitort, bent u beter voorbereid en kunt u tijdig bijsturen. 

Vier strategieën om te floreren 

Op basis van bovenstaande inzichten, hebben we vier strategieën opgesteld om uw retailonderneming te laten floreren, ook in onzekere tijden. Combineer de strategieën voor nog meer impact.  

  1. Herzie uw prijsstrategie op basis van data  
    Gebruik kassadata om prijzen en promoties optimaal af te stemmen. 
     
  2. Versterk uw lokale verankering  
    Werk samen met andere ondernemers en organiseer gezamenlijke acties zoals lokale markten. 
     
  3. Creëer onderscheidend vermogen  
    Focus op unieke service, lokale expertise en een authentiek assortiment. 
     
  4. Gebruik datagedreven systemen  
    Werk met dashboards en KPI's om snel actie te kunnen ondernemen. Wacht niet tot kwartaalcijfers om te reageren. 

Wendbaarheid 

Bij Flynth staan we klaar om u te helpen deze kansen te benutten. We helpen u met tools en inzichten, waarmee u een passende, toekomstgerichte strategie ontwikkelt. Neem contact op met uw adviseur van Flynth of vul onderstaand contactformulier in. Samen doorstaan we de storm. 

Hebt u een vraag over dit artikel?

Stel uw vraag via het onderstaande formulier en dan nemen wij contact met u op.
 

Nieuws

Geschreven door: