My Flynth

Maatwerk voor een succesvolle onderhandeling

Stap voor stap samen met uw adviseur naar de ICT-exit

Hoe verloopt een overnameonderhandeling samen met uw adviseur?

Dit stappenplan laat de ICT-exit stap voor stap zien.

Uw ICT-bedrijf verkopen: wat kunt u verwachten van de onderhandelingen? Er komt veel op u af. Verzamel daarom de juiste expertise om u heen en voorkom dat u uiteindelijk in de ‘reparatiemodus’ komt. Er zijn professionals die u hierbij kunnen ondersteunen. Zij weten hoe de onderhandelingen verlopen en hoe u er de beste deal uitsleept.


Er is niet één blauwdruk voor hoe u een ICT-bedrijf verkoopt. Elk traject is uniek en hangt mede af van de wensen van de koper en u als verkoper. Daarom is maatwerk altijd geboden. Daarom is het raadzaam om al in een vroeg stadium een adviseur erbij te betrekken.

Spel van voorwaarden, risico’s en garanties  
Realiseer u dat het overnameproces een spel van geven en nemen is. De koper en u hebben andere belangen, waardoor het er soms stevig aan toegaat. Het bepalen van de verkoopprijs is vaak niet het heetste hangijzer, dat zijn juist de voorwaarden van de transactie. Hierin ziet u ook de grootste belangentegenstellingen tussen beide partijen naar voren komen. De koper wil zo min mogelijk risico lopen en vraagt allerlei garanties. Terwijl u juist zo snel mogelijk van alle garanties en aansprakelijkheden af wil zijn.

Op naar een succesvolle onderhandeling

Gaat u straks een onderhandeling in? Kom goed beslagen ten ijs en bespreek onderstaande stappen eerst met uw adviseur.

De knoop is doorgehakt, u gaat uw onderneming verkopen. Kijk wat in uw bedrijf goed rendeert en wat interessant is voor de koper. Optimaliseer dit door de mogelijke risico’s zoveel mogelijk te beperken.

Verkopen, jazeker. Maar aan wie? Misschien heeft u een bod ontvangen of hebben andere partijen voorzichtig geïnformeerd. Zo niet ga dan voorzichtig op zoek naar potentiële kopers. Dit is een belangrijk moment om advies in te winnen. Vraag u ook af wat u zoekt in een koper. Het nieuwe bedrijf moet wel bij uw bedrijf, de medewerkers en de bedrijfscultuur passen.

Er is een koper zeer geïnteresseerd. Dat is goed om te horen. Hij wil nu graag meer informatie van u hebben. Logisch: hij wil immers precies weten wat hij gaat kopen. Bespreek alle gevraagde bedrijfsgevoelige informatie altijd eerst met uw adviseur. Zorg ervoor dat u altijd eerst een geheimhoudingsovereenkomst afsluit, voordat u informatie deelt.

De onderhandelingen beginnen in goed vertrouwen. Via uw adviseursteam spreekt u af onder welke voorwaarden u met elkaar gaat praten. Dit legt u vast in de intentieovereenkomst.

In de onderhandelingsfase hebben beide partijen een plicht. Als verkoper heeft u een mededelingsplicht. En de koper heeft een onderzoeksplicht. De hoofdregel is dat een schending van de mededelingsplicht van u als verkoper zwaarder weegt dan de schending van de onderzoeksplicht van de koper.

Het boekenonderzoek is succesvol afgerond. U bent het samen eens geworden over de verkoopprijs en de voorwaarden. Nu legt u alles tot in de puntjes schriftelijk vast in de definitieve koopovereenkomst.

Soms vindt de due diligence ook na het tekenen van de koopovereenkomst plaats. Een eventuele negatieve uitkomst is dan een ontbindende voorwaarde voor de koopovereenkomst.

Let wel op: alles wat u in de definitieve koopovereenkomst afspreekt is bindend voor de verkoop, de levering en eventuele latere discussies daarover.

Bij een aandelentransactie gaat de overdracht in één keer via de notaris. Bij een activa-passivatransactie maakt u hierover onderling bindende afspraken. Het bedrijf of een gedeelte ervan heeft nu officieel een nieuwe eigenaar. Vaak wordt hierbij nog een transitieperiode gehanteerd, waarna het bedrijf écht van eigenaar is gewisseld.

Voorkom de reparatiemodus
Zoals u ziet is een goede ICT-deal sluiten niet 1,2,3 gedaan. Laat u daarom bijstaan door een deskundig adviseur en zijn team. Dit geeft voor zowel uzelf als voor de verkopende partij vertrouwen. Zo voorkomt u dat u in een later stadium moet terugkomen op eerder gemaakte afspraken of gedeeld informatie: de reparatiemodus. Met een deskundige begeleiding zorgt u ervoor dat het gehele verkooptraject smooth verloopt.