Groei in specialisatie

Groei in specialisatie

Onderscheiden door duidelijke keuzes te maken wordt steeds belangrijker.

Ga op zoek naar de goudmijn in uw bedrijf en ga weg uit het midden

Veel ondernemers hebben door de jaren heen hun activiteiten uitgebreid. Vanaf hun start zijn ze horizontaal gegroeid, door meer producten of diensten aan te bieden. Of juist verticaal: door meer schakels in de keten te beheersen. Op een zeker moment doemt de vraag op: wat dragen keuzes uit het verleden eigenlijk bij aan het rendement van vandaag en morgen? Onderscheiden door duidelijke keuzes te maken wordt steeds belangrijker.

Kijk eens naar uw bedrijf. Is het waar dat 20% van uw omzetcategorieën zorgen voor 80% van het resultaat? Waarschijnlijk wel. En kent u de trendwatcher Farid Tabarki? Hij gooit al enkele jaren hoge ogen met zijn thema ‘Stay out of the middle’. Kies bewust voor een discountstrategie (extreem hoge prijselasticiteit) of juist voor het hoogsegment (extreem lage prijselasticiteit), maar blijf weg uit het midden. Want dan verwordt u tot een V&D of Kijkshop. Veel aanbod tegen gemiddelde prijzen brengt geen succes meer.

Verder groeien en omzet verhogen
Wilt u juist verder groeien en uw omzet verhogen, dan is het zaak om duidelijke keuzes te maken. Om u te onderscheiden van de anderen. Zodat u uw klanten iets kan bieden wat maar weinigen kunnen. Zo groeit u kwalitatief (waarbij uw omzet én rendement toenemen), in plaats van kwantitatief (waarbij slechts de omzet toeneemt en het rendement (in verhouding) achterblijft).

Waarin specialiseren
Dan volgt natuurlijk de vraag: waarín wilt u zich specialiseren? En is dat vervolgens ook een verstandige keuze? Hoewel veel ondernemingen verschillende omzetcategorieën hebben, is vaak onvoldoende inzichtelijk welke ook echt het meest winstgevend zijn. Laat u daar eens over adviseren door een externe deskundige.

Goudklompje of zorgenkindje?
Zet samen met de expert alles op een rij. Hoe zit uw producten- of dienstenportfolio exact in elkaar? Welke diensten zijn generiek, welke zijn specialistisch? Waar heeft u de meeste expertise in? Rondom welke producten of diensten levert u de meeste toegevoegde waarde? Percipiëren uw afnemers dat ook zo? En zijn er nieuwe doelgroepen die u met uw onderscheidende expertise succesvol kunt bereiken?

Kortom: wat zijn de ‘goudklompjes’ van uw onderneming en ziet u die voldoende? Welke activiteiten slurpen juist tijd, energie en geld? Kortom: wat is het ‘zorgenkindje’ van uw onderneming? En waarom gaat u hier dan nog mee door?

Maak een goed plan
Kortom: maak overwogen keuzes! Denk er goed over na, schakel een deskundige in. Werk verschillende scenario’s uit, analyseer deze, kies de beste en maak een plan. En is er voor de uitvoering van uw plan financiering nodig? Laat u dan niet afschrikken. Als ondernemer is geld een instrument om doelen te bereiken. En een goed plan is altijd financierbaar. Zeker in deze tijd, met ruime keuze in financieringsmogelijkheden en aanbieders.