Nieuws

Toekomstbestendige franchise formule

Toekomstbestendige franchise formule
Gepubliceerd: 23-05-2022, laatst gewijzigd: 23-05-2022

De samenwerking tussen franchisegevers en franchisenemers doet me soms denken aan een huwelijk: het is een relatie waarin partners elkaar versterken, maar samen ook de nodige uitdagingen het hoofd moeten bieden. Bijvoorbeeld: hoe zorgen we voor een toekomstbestendige franchiseformule op basis van alle marktontwikkelingen en houden we tegelijkertijd alle stakeholders binnen de franchiseformule tevreden? 

In de basis heeft de franchisegever een bewezen concept of merk, een goede basisexploitatie en aanvullende centrale diensten. Die vaak veel werk uit handen nemen voor de aangesloten ondernemers. De franchisenemer kent op zijn beurt de lokale markt, creëert het juiste team om zich heen en zorgt voor de invulling van de formule in zijn marktgebied. In theorie een mooie combinatie, maar in de praktijk komt er meer bij kijken. 

Iedereen tevreden houden 

Les één in de marketing is dat de consument altijd bovenaan staat. Maar bij een franchise-organisatie zijn de franchisenemers de klanten en is de franchiseformule afgestemd op de eindconsument. Toch blijft de marktgerichtheid van cruciaal belang voor de houdbaarheid van de formule en voor alle partijen die er hun brood mee verdienen. En die markt verandert ondertussen sneller dan ooit tevoren. Van het besteedbaar inkomen en de merkentrouwheid van consumenten tot de verschuiving naar online shoppen. Het is een uitdaging om in te spelen op kansen in de markt en tegelijkertijd alle stakeholders binnen de franchiseformule tevreden te houden. Zo sprak ik laatst een franchisenemer die me vol opluchting vertelde hoe blij hij was dat ze vanuit zijn formule nog geen webshop hadden. Want als die er wél zou zijn; moest hij dan alle retouren aannemen? En marges inleveren voor al die webshopbestellingen? Vragen die hem terecht zorgen baarde, maar een marktontwikkeling die onomkeerbaar is. 

Het begint bij marktinzicht 

Succesvol inspelen op de veranderende markt in het belang van de consument én alle betrokkenen, begint bij marktinzicht. Het is een taak van de franchisegever om op permanente basis deze marktinzichten te verkrijgen en te delen met de franchisenemers. Om vervolgens te toetsen of de huidige invulling van de formule en het onderscheidende vermogen past bij de marktontwikkelingen. Denk bijvoorbeeld aan het Omnichannel-quotiënt binnen de formule: is de verhouding van off- en online verkopen in lijn met die van de markt? Of de online zichtbaarheid: het oriëntatieproces is bij veel branches tegenwoordig online, bent u daar op de juiste manier zichtbaar? En ook het centraal meten van de klanttevredenheid geeft verrassend veel inzichten en is naar mijn mening één van de belangrijkste KPI’s. 

Toekomstbestendig ondernemen 

Toekomstbestendig ondernemen doe je door actief te zijn met zaken die er werkelijk toe doen. Hierbij kijken we naar de marktontwikkelingen van een formule en helpen we franchisegevers en -nemers om de juiste marktpositie te verkrijgen met een passend verdienmodel. Want een goed verdienmodel begint bij een formule die toekomstbestendig is. De samenwerking binnen franchise is en blijft dynamisch. Maar met de nodige inzichten en het juiste advies, kunt u uitkijken naar een duurzaam en gelijkwaardig ‘huwelijk’. Wilt u weten of uw formule klaar is voor de toekomst? Wij denken graag met u mee. Bel of mail voor een vrijblijvend gesprek met de franchise adviseurs van Flynth.  

 

Deel dit bericht via:

Geschreven door:

Bel: 088 23 67 777

Gerelateerde artikelen

Rutger de Kort Bedrijfsadviseur bij Flynth Rutger de Kort