Innoveren om te concurreren

Innoveren om te concurreren

Een innovatief product of slimme service, waarmee u groeit en concurrenten het nakijken geeft

Een financiering is dichterbij dan u denkt, ook als uw bedrijf al gefinancierd is

Als ondernemer heeft u een lumineus idee. Een plan om iets nieuws te brengen in uw branche. Een innovatief product of slimme service, waarmee u groeit en concurrenten het nakijken geeft. U zet het plan in de ijskast omdat u denkt: ‘Waar haal ik de mensen en middelen vandaan?’ Een financiering is dichterbij dan u denkt. Ook als uw bedrijf al gefinancierd is.

U wilt uw innovatie best waarmaken, maar u heeft uw onderneming al gefinancierd en u heeft ook al een aanzienlijk bedrag op uw rekening-courant openstaan. Dan is vaak de verwachting dat u er geen cent meer bijkrijgt bij de bank, maar is dat ook zo?

Strengere eisen
Bij veel ondernemers leeft het idee dat banken nauwelijks meer financieringen verstrekken. Het is waar dat zij strengere eisen stellen dan voorheen. Zo is het tegenwoordig belangrijk dat onder meer uw liquiditeit en solvabiliteit in orde zijn. En waar de bank vroeger met u meedacht, wordt nu verwacht dat u zélf op de proppen komt met een doordachte strategie en financieel plan. Een goed plan maximaliseert kansen
Dus inderdaad, ondernemers die de afgelopen jaren halsoverkop naar de bank stapten met hun innovatieve idee, kwamen van een koude kermis thuis. Heeft u daarentegen een goed, uitgewerkt plan liggen? Dan gaat een bank nog altijd graag met u in zee.

De basis voor een goed plan
Oké, een goed plan dus. Hoe schrijft u dit? Besteed in elk geval aandacht aan de volgende punten:

  • Doordachte strategie -> Omschrijf wat u met uw innovatie beoogt. Wat is exact de investeringsbehoefte? Wat is uw doel? En hoe draagt de innovatie bij aan de vraag in de markt en de langetermijnstrategie van uw bedrijf?
  • Financieel plan -> Bied inzicht in uw liquiditeit, solvabiliteit en rentabiliteit. Bereken wat de ontwikkeling van uw innovatie u gaat kosten en wat het straks gaat opleveren aan rendement, als u het vermarkt. Onderbouw het financieel plan met cijfers en begrotingen.
  • Risicoreductieplan -> Een bank wil zo weinig mogelijk risico lopen. Laat zien dat u hierover heeft nagedacht. Bedenk alternatieve plannen voor als uw situatie ineens verandert. Kunt u de financiering dan nog altijd dragen? En hoe dan?

Meer financieringsvormen
Zegt de bank toch nog nee? Wellicht ziet een andere geldverstrekker wel brood in uw innovatie. Tegenwoordig zijn er nog zoveel meer financieringsvormen, die in uw situatie misschien nog wel gunstiger uitpakken. Misschien kunt u een deel via crowdfunding ophalen. Of zijn er ‘informal investors’ (ook wel ‘business angels’, vaak vermogende ondernemers) die wel willen investeren in uw idee.

Denk ook aan subsidie
Heeft u een gezonde en doordachte businesscase? Dan kunt u daarnaast ook nog kijken of u in aanmerking komt voor een mooie subsidie. Er bestaan tal van landelijke en regionale programma’s om innovaties te stimuleren. Zo kunt u misschien financiële ondersteuning krijgen voor het haalbaarheidsonderzoek, R&D-projecten of kosten die gemoeid gaan met de ontwikkeling van de innovatie zelf.

Jaag uw droom na
Dus, heeft een prachtig idee voor een innovatie? De kansen om uw idee uit te werken liggen nog altijd voor het grijpen. Met een doordacht plan  is een financiering al snel binnen handbereik. En lukt het niet bij uw reguliere bank, dan wel bij een ander.