Gepubliceerd: 12-12-2025, laatst gewijzigd:
12-12-2025
In het Jaarplan 2026 beschrijft de Arbeidsinspectie welke resultaten en effecten ze wil bereiken. Voor u als mkb-ondernemer is het belangrijk om te weten op welke risico’s en in welke sectoren de inspectie volgend jaar gaat controleren.
De Arbeidsinspectie borduurt in 2026 voort op het Meerjarenplan 2023–2026. Het toezicht blijft georganiseerd in elf programma’s, zoals voor asbest, psychosociale arbeidsbelasting (PSA) en uitzendbureaus. De werkwijze blijft dus herkenbaar, maar de accenten sluiten aan bij actuele ontwikkelingen. Denk aan personeelstekorten, de inzet van arbeidsmigranten en de groei van flexibele arbeid.
Wat doet de Arbeidsinspectie in 2026?
In 2026 blijft de inspectie zich richten op thema’s als:
- asbest
- blootstelling aan gevaarlijke stoffen
- schijnconstructies
- uitzendbureaus
- werkdruk en ongewenst gedrag
- arbeidsdiscriminatie
Vooral sectoren zoals vleesverwerking, industrie, schoonmaak, transport en teelt kunnen inspecties verwachten.
Extra aandacht voor uitzendwerk
Een belangrijk thema voor 2026 is het toezicht op uitzendbureaus. De Arbeidsinspectie richt zich specifiek op misstanden zoals onderbetaling, uitbuiting en fraude. De inspecteurs kijken vooral naar kwetsbare groepen, zoals arbeidsmigranten. Voor de glastuinbouw komen gerichte interventies om risico’s voor gezond, veilig en eerlijk werk aan te pakken.
Voorbereiding op de Wtta
In 2026 bereidt de inspectie zich voor op de nieuwe Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeid (Wtta). Die gaat waarschijnlijk op 1 januari 2027 in. Vanaf dat moment moeten uitzendbureaus beschikken over een toelating (vergunning) om personeel uit te lenen. Als werkgever mag u dan alleen nog personeel inlenen via een bureau dat zo’n vergunning heeft.
Werkdruk en ongewenst gedrag
De Arbeidsinspectie heeft ook aandacht voor werkdruk en ongewenst gedrag (onder de noemer psychosociale arbeidsbelasting – PSA). Deze twee hardnekkige risico’s spelen in veel sectoren, maar vooral binnen onderwijs en zorg.
De Arbeidsinspectie gaat door interventies bij universiteiten, die eind 2025 al zijn gestart. Voor het primair onderwijs en voor gemeenten voert de inspectie programma’s uit om werkdruk en ongewenst gedrag aan te pakken. Denk hierbij aan agressie, geweld, discriminatie, (seksuele) intimidatie en pesten.
Meldingen van incidenten en arbeidsongevallen
De Arbeidsinspectie doet niet alleen geplande inspecties. Ze reageert ook op meldingen van incidenten, klachten en andere signalen. Een van de doelen voor 2026 is om de meldingsbereidheid te vergroten. Daarom verbetert de inspectie communicatiekanalen en kan iedereen eenvoudiger melden.
Er komen nieuwe regels aan rondom het melden van arbeidsongevallen. De Wet invoering meld- en vergewisplicht arbeidsongevallen voor uitleners geldt waarschijnlijk vanaf 2027. Hierdoor ontstaat een dubbele meldplicht: zowel de organisatie die personeel uitleent, als de organisatie die personeel inleent moet arbeidsongevallen melden.
De RI&E: het fundament
Tot slot blijft de basis voor gezond en veilig werken binnen uw bedrijf hetzelfde: een goede, actuele en volledige risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Een RI&E moet altijd vergezeld gaan van een plan van aanpak. Bedrijven waar veel incidenten, klachten of ongevallen plaatsvinden, kunnen rekenen op extra controle op de kwaliteit en actualiteit van hun RI&E.
Daarnaast kijkt de Arbeidsinspectie naar:
- de mate waarin werknemers bij het bedrijf worden betrokken (bijvoorbeeld via de OR)
- het gebruik van een arbocatalogus
- de manier waarop arbeidsomstandighedenbeleid is ingericht
Hoe wij mkb-ondernemers helpen
Voor veel mkb-ondernemers is de arbo- en veiligheidswetgeving complex, tijdrovend en soms onoverzichtelijk. Wij kunnen u helpen om goed voorbereid te zijn op inspecties en om te voldoen aan de wetgeving. Denk daarbij aan:
- het opstellen, actualiseren of toetsen van uw RI&E
- ondersteuning bij PSA-beleid (werkdruk, ongewenst gedrag, pesten, agressie)
- advies over veilig werken, melden van incidenten en het inrichten van processen
- begeleiding bij samenwerking met uitzendbureaus en het voorbereiden op de Wtta
- casemanagement en ondersteuning bij verzuim
Meer weten?
Wilt u uw arbeidsomstandigheden op orde hebben? Dan bent u goed voorbereid op een bezoek van de Arbeidsinspectie. Wij staan voor u klaar als sparringpartner én met praktisch advies en ondersteuning bij de implementatie. Neem contact op met uw adviseur van Flynth of vul het contactformulier hieronder in.