Gepubliceerd: 23-06-2025, laatst gewijzigd:
23-06-2025
De fiscale regels voor zakelijke auto's veranderen. De regering voert in 2027 een eindheffing in van 52 procent voor nieuwe auto’s van de zaak met een verbrandingsmotor. De werkgever betaalt deze eindheffing via de loonbelasting. We zetten op een rij wat u moet weten over deze nieuwe regeling.
Wat verandert er?
De eindheffing van 52 procent komt naast de reguliere bijtelling voor het privégebruik van een zakelijke auto voor de medewerker. Deze bijtelling is de basis voor de berekening van de eindheffing. Voor de reguliere bijtelling voor auto’s met een verbrandingsmotor telt u 22 procent van de catalogusprijs bij de inkomstenbelasting op. Dit geldt als een werknemer de auto voor meer dan vijfhonderd kilometer per jaar privé gebruikt. Let op: woon-werkverkeer telt mee als privégebruik. De nieuwe eindheffing berekent u vervolgens door 52 procent van de bijtelling te nemen en via de loonbelasting te belasten. Deze eindheffing mag u niet via een eigen bijdrage doorbelasten aan uw medewerker.
Uitzonderingen
Voor emissieloze auto’s (volledig elektrische auto’s of auto’s op waterstof) geldt de eindheffing niet. Ook zzp’ers zijn uitgezonderd, omdat zij niet inhoudingsplichtig zijn voor de loonbelasting.
Kies bewust en toekomstbestendig
Wilt u vanaf 2027 een nieuwe auto ter beschikking stellen aan medewerkers? Kijk dan goed naar het type auto dat u kiest. Een auto met een verbrandingsmotor gaat u vanaf 2027 meer kosten dan nu. Bijvoorbeeld: een auto met een cataloguswaarde van 55.000 euro kost u 6.292 euro per jaar extra (0,52 * 0,22 * 55.000).
Meer weten?
Hebt u hierover nog vragen? Of wilt u advies om uw wagenpark toekomstbestendig te maken? Neem contact op met uw adviseur of vul onderstaand contactformulier in.