My Flynth

Store of the Future


Store of the Future: praktijklaboratorium voor retailinnovaties

Dat winkelen in de toekomst nooit meer hetzelfde zal zijn, daar is iedereen het over eens. Maar welke innovaties, technologieën en digitale ontwikkelingen het écht gaan maken, is nog niet uitgekristalliseerd. Daarom heeft Q&A Research & Consultancy de ‘Store of the Future’ geopend. Een winkel als praktijklaboratorium waar innovaties in de retail hun lakmoesproef ondergaan.

Of het nu gaat om augmented reality, slim kleurgebruik, 3D-printing, een interactieve etalage of een heel andere innovatie: in de Store of the Future trekt het allemaal aan de bezoeker voorbij. Initiatiefnemer Frank Quix van Q&A vertelt: “Het verhaal achter het product of de winkel wordt steeds belangrijker, ‘the story sells the product’. Onder invloed van internet verandert de fysieke winkel van een transactieplek naar een attractieplek. Winkelen wordt meer en meer een beleving, winkels moeten lezen als een magazine. Allerlei concepten en ideeën die deze ontwikkelingen kunnen ondersteunen en versterken gaan we testen, een jaar lang. In een echte winkel in winkelcentrum New Babylon in Den Haag. Een locatie met heel diverse bezoekersstromen en drie pieken op werkdagen: ochtendspits, lunch en avondspits. Misschien niet even representatief voor alle winkelgebieden in Nederland, maar wel een plek waar we alles heel gericht kunnen testen.”

Grote namen en startups

Retailers onderzoeken in de Store of the Future  welke innovaties wel en niet aanslaan. Daarom doen er grote namen mee, zoals La Place, HEMA, Perry, vanHaren, fonQ.nl en Van Gils. Maar ook een aantal kleinere mkb’ers en start-ups participeren in het project, zoals Bilder & De Clercg, YEAU!, Leapp en mymuesli. Verder zijn de meer dan 35 partners van groot belang waaronder: Flynth, ING, Paypal, Toshiba, Ordina, JosdeVries The Retail Company, MyOrder, ASR, Multi en velen anderen. Door te testen in een echte winkelsituatie, in een bestaand winkelgebied en met echte klanten, achterhalen de deelnemers welke vernieuwingen aanslaan. Alle bevindingen worden bovendien verwerkt in een breed onderzoek, waar Store of the Future deel van uitmaakt.

Camerabril en inspiratiewand

Hoe gaat het er in de winkel aan toe? Frank Quix: “We verbinden gewone winkelsituaties met virtual reality. Als je een bankstel uitprobeert, kun je bijvoorbeeld via een app en een Google cardboard-bril virtueel zien hoe die in je woonkamer staat. De Hema maakt in een digitale testomgeving de verbinding met de fysieke Hema Beauty omgeving. En in de VR-ruimte (Virtual Reality) presenteren we grote winkels virtueel. Daar geven we reisbureaus ook de gelegenheid om klanten bestemmingen alvast te laten bekijken. De formule Bilder & De Clercq voor divers en lekker koken, presenteert haar actuele aanbod via de Wall. Zij verkopen kant-en-klare recepten met alle benodigde ingrediënten erbij. Zo kun je ook één snufje zout en één teentje knoflook kopen.”

Nieuw ecosysteem

Dat de Store of the Future een testomgeving is, merkt de bezoeker aan het personeel dat als bedrijfskleding een laboratoriumjas draagt. Quix: “Je merkt aan alles dat we hier met vernieuwing bezig zijn. In de aanloop naar de opening is er al ontzettend veel positieve energie tussen de partners ontstaan. De verwachting is dat dit tijdens de opening verder toeneemt. Er zullen nieuwe ecosystemen ontstaan. Zo kunnen deelnemende retailers gebruikmaken van nieuwe afhaal- en bezorgdiensten en innovatieve loyaliteitssystemen, ontwikkeld door start-ups en technologiebedrijven. Sowieso spelen start-ups een belangrijke rol. Zij zijn vernieuwend en komen vaak met creatieve oplossingen waar bestaande partijen nog niet aan hebben gedacht.”

Beleving en plezier

Maar ook buiten de fysieke store wordt er naar innovaties gekeken om het winkelplezier van de consument te verbeteren. “Samen met parkeerbedrijf Q-Park en de gemeente Den Haag onderzoeken we hoe we de bezoekers van de Store of the Future prettige parkeerfaciliteiten kunnen bieden. Alles is gericht op productbeleving, gemak en plezier tijdens het winkelen.

Onderscheiden op de winkelvloer

Retailers en ondernemers verrassen Frank Quix iedere dag weer met hun ideeën en innovaties. En deze vernieuwingen komen niet alleen uit de retailhoek. “Ons project is ook interessant voor producten van tuinbouwers en agrariërs. Een teler kan bijvoorbeeld zijn klanten virtueel door zijn kas laten lopen en zo het verhaal achter zijn product in de winkel vertellen. Zo kunnen ook producenten zich op de winkelvloer onderscheiden. Ik weet zeker dat Flynth genoeg ondernemers kent die nog veel vernieuwender ideeën hebben, al dan niet samen met ketenpartners. Als zij willen kunnen ze die komen uitproberen in de Store of the Future. Kom vooral eens kijken. En vragen staat vrij.

Store of the Future is open tot juni 2016 in New Babylon Den Haag www.storeofthefuture.nl.

Meer weten

Een vestiging bij u in de buurt

Bel 31 (0)88 236 77 77 

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws