Praktijkverhaal

“We zijn de techneuten van het masterplan”

Gepubliceerd: 08-10-2014, laatst gewijzigd: 20-06-2016

Het nieuwe pilotschip zit vol met technische innovaties. Om al deze innovaties mogelijk te maken hebben de scheepswerven van Klaas Hoekman (Hoekman Shipbuilding B.V.) en Leon Padmos (Padmos B.V.) zich bij het MDV aangesloten. Ze zijn de techneuten van het masterplan. Een interview met Klaas Hoekman.

Waarom doen jullie mee met het MDV?
“Als scheepswerven zijn wij altijd al direct betrokken geweest bij de visserij. Klaas zit met zijn familiebedrijf in Urk en Leon in Stellendam. Beide bedrijven zijn echte familiebedrijven die al jarenlang werkzaam zijn in de visserij. Zo richtten mijn beide ooms meer dan vijftig jaar geleden Hoekman Shipbuilding op, al had het toen nog een andere naam. Mijn collega Leon Padmos is de toeleverancier, maar in de praktijk hebben we allebei ongeveer een even groot aandeel in de bouw en ontwikkeling.”

Wanneer zag u dat een transitie noodzakelijk was?
“Net zoals alle andere partijen in de visserijsector zagen wij de vissers het steeds moeilijker krijgen. In 2006 hebben wij de laatste nieuwe ‘boomkotter’ verkocht. Een boomkotter is nog een schip dat gebaseerd is op de oude vistechnieken. Daarna konden de vissers deze nieuwe schepen slecht rendabel maken. Wel deden we nog veel renovaties en moderniseringen aan bestaande schepen. Maar het werd duidelijk dat de vissersvloot snel verouderde en dat het rendement omlaag ging. Er zou een heel nieuw innovatief en energiezuinig schip moeten komen.”

“Zo is onder meer de hele scheepsvorm onder water op de schop gegaan. Uit de verschillende werkgroepen kwam als doelstelling naar voren dat er voor honderd uur vissen maar zesduizend liter brandstof mag worden verbruikt. Dat vroeg om een ander soort voortstuwing. Uiteindelijk is gekozen voor een diesel elektrische voortstuwing. Voor een zo optimaal mogelijk brandstofverbruik zijn we uitgegaan van een schroefdiameter van drie meter. Maar voor een schip met het motorvermogen als het pilotschip is dit heel vernieuwend en uitdagend. Om deze schroefdiameter onder het schip te kunnen plaatsen is de walvisvormige scheepsvorm onder water geheel aangepast.”

Welke rol spelen jullie binnen het MDV?
“Wij hebben de technische kennis en faciliteiten die gevraagd worden voor de transitie. Het nieuwe schip herbergt ook nog veel andere innovaties. Zo is er een warmteterugwinningsinstallatie en komt er op het schip een ‘power management systeem’. De nieuwe visverwerkingsinstallaties van het schip is een mooi voorbeeld van hoe er in het MDV wordt samengewerkt. De vissers wilden graag de visverwerking aan boord uitgebreid hebben met een scholstripmachine, want dat scheelt een man extra. De visverwerkende sector heeft aangegeven hoe ze de vis het liefst aangeleverd krijgt, en aan de hand van al deze wensen bouwen wij nu een visverwerkingsinstallatie op maat.”

Hoe verloopt het MDV tot nu toe vanuit jullie gezien?
“We hebben nu net de kiellegging gehad, en op 15 mei 2015 gaat het pilotschip echt varen. Tijdens de drie jaar durende testperiode zullen er veel technische en vistechnische verbeterpunten aan het licht komen waar we weer van leren. Al heeft het pilotschip nu al een positief verdienmodel, zodat er vanaf de eerste visreis geld wordt verdiend.”

“Wij hopen juist dat er nog veel verbeterpunten komen, zodat het schip nog beter wordt. Maar daarvoor zijn wij mede afhankelijk van de vissers die straks gaan vissen. Het is voor ons een groot voordeel dat de eindgebruikers vanaf het begin betrokken zijn bij de ontwikkeling van het schip. Zo kunnen we snel hun bevindingen meenemen in onze verdere technische aanpassingen.”

Wanneer is voor jullie het masterplan geslaagd?
“We zijn continu aan het evalueren en zijn denk ik op de goede weg. Iedereen is erg enthousiast over wat we tot nu toe hebben bereikt. Voor ons als techneuten is het masterplan straks geslaagd als alle uitgedachte technische innovaties in de praktijk ook goed werken. Dat de nieuwe visserijmethode werkt en de innovaties uit het masterplan ook bij andere nieuwe schepen worden toegepast.”

Geschreven door:

Contact

Een vestiging bij u in de buurt
Bel: 088 23 67 777
Auke Hoefnagel Clusterdirecteur bij Flynth Auke Hoefnagel

Auke.Hoefnagel@flynth.nl