Prinsjesdag

Reiskostenvergoeding ook na 1 januari nog onvoldoende?

Reiskostenvergoeding ook na 1 januari nog onvoldoende?
Gepubliceerd: 02-09-2022, laatst gewijzigd: 20-09-2022

Met Prinsjesdag wil het kabinet een voorstel doen om de maximaal gericht vrijgestelde reiskostenvergoeding te verhogen. Die reiskostenvergoeding bedraagt al jaren 19 cent per kilometer en is ook wel aan een verhoging toe. Maar is die verhoging wel voldoende? 

Werkgevers mogen hun werknemers een gericht vrijgestelde reiskostenvergoeding geven van maximaal 19 cent per kilometer. Dat geldt voor alle zakelijke kilometers waaronder kilometers voor woon-werkverkeer en ongeacht het vervoermiddel. Alles wat daarboven komt is belast loon. De werkgever kan dat laatste voorkomen als hij of zij dat meerdere aanwijst als zogenaamd eindheffingsloon. Dat meerdere kan eventueel in de vrije ruimte van de werkkostenregeling worden ondergebracht en dan alsnog onbelast blijven. Maar voor zover dat niet kan, moet de werkgever wel zelf 80% loonbelasting als eindheffing betalen. De vrije ruimte bedraagt In 2022 1,7% van de totale fiscale loonsom tot en met € 400.000, over het meerdere is de vrije ruimte 1,18%. De werkgever wil die vrije ruimte wellicht liever voor iets anders voor zijn werknemers benutten en hij of zij zal vaak al helemaal niet zitten te wachten op een te betalen eindheffing van 80%. En dat allemaal terwijl het bedrag van 19 cent per kilometer natuurlijk al jaren niet uitkomt ten opzichte van de werkelijke kosten per kilometer. Zeker ook omdat de 19 cent een all­in­vergoeding is. Parkeer- of tolkosten kunnen dus bijvoorbeeld niet afzonderlijk belastingvrij worden vergoed.   

Kilometervergoeding in 2023 en 2024

Het bedrag van 19 cent per kilometer is sinds 2006 niet meer verhoogd. Gelukkig heeft het kabinet eindelijk ook ingezien dat die 19 cent niet in verhouding staat tot de werkelijke kosten en is het plan om het genoemde bedrag per 1 januari 2023 te verhogen naar (vermoedelijk) 20 of 20,5 (?!) cent per kilometer en naar 23 cent per kilometer per 1 januari 2024. Natuurlijk moet daarvoor de wetgeving worden aangepast en daarvoor zal het kabinet op Prinsjesdag een voorstel doen.

Verhoging niet in lijn met inflatie

Maar is die verhoging wel reëel en in lijn met de toename van de kosten? Corrigeer je immers de 19 cent uit 2006 voor inflatie, dan kom je in 2022 al gauw uit op zo’n 25 cent. En als je uitgaat van de maximaal onbelaste vergoeding van 28 cent per kilometer zoals die in 2002 en 2003 nog luidde, kom je zelfs uit op zo’n 38 cent. En dan hebben we nog niet eens rekening gehouden met de nieuwste inflatiecijfers. Het laatst genoemde bedrag van 38 cent komt overigens sterk overeen met het bedrag van 39 cent dat door de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) wordt genoemd.   

Kortom, de verhoging van de maximaal onbelaste reiskostenvergoeding is zeer welkom, maar het zou ook een ‘beetje’ meer mogen zijn.

Meer informatie voor werkgevers

Op 20 september is het Prinsjesdag en wordt de inhoud van het koffertje gepresenteerd. De belangrijkste informatie voor werknemers op tijd ontvangen? Meld u aan voor de nieuwsbrief van Flynth.
 

Deel dit bericht via:

Geschreven door:

Bel: 088 23 67 777

Gerelateerde artikelen

Peter Furer Senior Beleidsadviseur Belastingen bij Flynth Peter Furer