Praktijkverhaal

“Onze toekomst staat op het spel”

Gepubliceerd: 30-07-2015, laatst gewijzigd: 20-06-2016

Op 8 juni 2015 is het nieuwe pilotschip dat voort is gekomen uit het Masterplan Duurzame Visserij in de vaart gegaan. Hendrik Kramer en Hendrik Romkes uit Urk zijn de vissers die als eerste met het nieuwe schip gaan varen.

Wanneer zag u dat een transitie noodzakelijk was?
“Mijn vader zag vijftien jaar geleden al aankomen wat er nu gebeurt en was al bezig met een ‘groene kotter’, maar kreeg het helaas niet van de grond. Daar was toen de tijd nog niet rijp voor, maar nu wel. In 2012 gaf het ministerie duidelijk aan dat de vernieuwing uit de sector zelf moest komen. Toen ben ik met het bedrijf van mijn vader in het MDV ingestapt”, legt Hendrik Kramer uit.

Hendrik Romkes: “Ik zag hier in Urk dat ik niet de enige was die het moeilijk had, veel collega-vissers kregen het ook zwaar. Op de gemeenschap van Urk, die het echt moet hebben van de visvangst, had dat grote invloed. Het doel van het MDV is dan ook mede erop gericht om Urk er weer verder bovenop te helpen. Want meer inkomen uit de visserij betekent ook een mooie toekomst voor onze gemeenschap.”

Welke rol spelen jullie binnen het MDV?
“Als vissers gaan wij volgend jaar met het nieuwe schip varen. In de eerste twee fasen hebben wij vooral onze praktische viskennis ingebracht. Zowel qua vistechniek als aan welke eisen het nieuwe schip voor ons als vissers moet voldoen. Daarvoor zat ik in de volgende werkgroepen: techniek, financiën en aanwending oude schepen”, vertelt Hendrik Romkes.

Romkes: “Al vanaf de start in 2010 ben ik bij het MDV betrokken. Daarvoor was ik zelf al bezig met het terugdringen van de kosten door middel van een lager brandstofverbruik. Dit deed ik bij één van mijn twee schepen. Het ene schip bleef gewoon varen en bij het andere schip ging ik van alles uitproberen om minder brandstof te gebruiken. Voordat we startte met deze proef verdraaiden we met beide schepen 60.000 liter gasolie per vier visdagen en nu is dat voor beide schepen nog maar 20.000 liter per vier dagen. Hiervoor heb ik in 2009 een prijs van het productschap visserij gewonnen.”

Voor welke specifieke uitdagingen kwamen jullie te staan?
“De grootste uitdaging die we hadden is het uitwerken van een nieuwe vismethode. Met het pilotschip gaan we vissen met de twinrigpuls’ vistechniek. “Met die techniek ploegen we niet met zware kettingen en netten de bodem om, maar varen we er net mee boven de bodem. Door middel van kleine stroomstootjes komt de platvis los van de bodem en vangen wij hem. Dit brengt minder bodemomwoeling met zich mee en we hoeven veel minder hard te varen.”, lichten de beide vissers toe.

Kramer: “We gaan het nieuwe schip helemaal uittesten. De afgelopen jaren heb ik als freelancer al op verschillende andere schepen gevaren. Hierdoor heb ik veel technische kennis over schepen opgedaan. Die kan ik ook weer gebruiken bij het nieuwe schip, al zullen we daar nog veel meer nieuwe ervaringen mee gaan opdoen. Verder zit het schip tjokvol met andere innovaties die ook voor het eerst echt in de praktijk worden gebruikt.”

Hoe verloopt het MDV tot nu toe voor jullie als vissers?
“Het mooie is nu dat we van de tekentafel af zijn en straks met het nieuwe schip echt het water op gaan. Nu wordt alles tastbaar en kunnen we echt vooruit. We hebben veel tijd en geld in het pilotschip geïnvesteerd en dat gaat zich nu hopelijk uitbetalen”, legt Romkes uit.

Kramer: “Ik heb echt het gevoel dat we nu op de goede weg zitten. Dat gevoel werd extra bevestigd toen ineens bleek dat de bank bereid was om in dit pilotproject te investeren. Dat wilde ze eerst namelijk niet. Het was zelfs zo dat er twee banken bereid waren mee te werken en dat we zelf konden kiezen met wie we in zee wilden gaan. Dat is voor de visserij echt ongekend.”
 

Wanneer is voor jullie het masterplan geslaagd?
“Wij zijn allebei erg benieuwd naar de resultaten van het pilotschip. We gaan straks drie jaar testen, maar na een seizoen weten we natuurlijk al veel meer. Het is de bedoeling dat we met de nieuwe ‘twinrigpuls’ techniek gaan vissen. Maar het schip is multifunctioneel, dus als het moet kunnen we ook teruggrijpen op de al bestaande vismethodes. Het plan is voor ons straks echt geslaagd als het schip zorgt voor een goed inkomen.”

Geschreven door:

Contact

Een vestiging bij u in de buurt
Bel: 088 23 67 777
Auke Hoefnagel Clusterdirecteur bij Flynth Auke Hoefnagel

Auke.Hoefnagel@flynth.nl