My Flynth
Blog

Meer vragen stellen. Een nuttig voornemen.

Gepubliceerd: 07-02-2019, laatst gewijzigd: 23-02-2019

Wie wijst de weg in de nieuwe wereld waarin alles anders moet? Jonge ondernemers zelf, met behulp van de juiste vragen.

‘Het echt anders gaan doen!’ Dat is een statement dat past bij een nieuw jaar. Dat gevoel wordt vaak gevoed door de sluimerende behoefte af te raken van patronen en gewoonten, waarvan we weten dat ze geen acuut gevaar opleveren, maar ons op lange termijn in de wielen gaan rijden. Het is ook het gevolg van irritatie en dan vooral gericht op ons eigen handelen. Elke keer toch weer toegeven aan de macht der gewoonte en in dezelfde valkuil stappen. Jezelf voorhouden dat je het echt voor de laatste keer op de oude manier doet en vanaf morgen echt vernieuwing doorvoert.

Uiteraard gaat het hier niet alleen om gedrag; dat ene drankje te veel, die ene week niet sporten of dat vervuilende autoritje naar het centrum van de stad. Het gaat ook om de wijze waarop je je positioneert in de maatschappij en de wereld, zowel persoonlijk als zakelijk. En wat voor impact je daarmee wilt hebben.

Besef in ander tijdperk beland te zijn

In het jargon van strategisch advies noemen ze zo’n mooie heldere stip op de horizon een BHAG: een Big Hairy Audacious Goal, een groot, gedurfd, uitdagend doel. Heb jij of heeft jouw bedrijf zo’n doel, waarbinnen gedrag en keuzes gekaderd kunnen worden? We hebben dat niet altijd even scherp. ‘Ja, het moet allemaal duurzamer en meer marktgericht en het liefst ook grootschaliger en onderbouwd met Big Data.’ Dergelijke uitspraken hoor je steeds vaker en getuigen van het toenemende besef dat we echt in een ander tijdperk aan het belanden zijn, evenals de drang van bedrijven om betekenisvol te zijn in plaats van louter financieel rendabel.

Om in die nieuwe wereld voor jezelf en je onderneming ook echt een duidelijke positie te schetsen, daarvoor is meer nodig dan het besef en de acceptatie van een veranderende wereld, al begint het daar uiteraard wel mee. De verleiding is dan groot om weer de deskundigen uit het ‘old boys network’ te raadplegen: ex-bankiers, doorgewinterde bestuurders, stamhoofden of andere sectoriconen.

Een (te) zware tas aan ervaring

Logisch, zij hebben de ontwikkeling van de sector al die jaren van dichtbij meegemaakt en bijgedragen aan de verbluffende status die de Nederlandse tuinbouw nu heeft. Zij slepen echter weliswaar een hele tas ervaring mee, maar het gewicht daarvan drukt wellicht zo zwaar dat het hen belemmert om echt te kunnen ‘omdenken’. Ik ontzie mijzelf in dat kader overigens geheel niet, want met bijna 45 jaar moet je jezelf al niet meer voorhouden dat je precies weet wat jonge ondernemers beweegt.

Zelf drijfveren ontrafelen

Het is voor jonge ondernemers veel belangrijker om naar zichzelf te luisteren om te kunnen ontrafelen wat er nu eigenlijk diep in hun onderbuik voor drijfveren verscholen zitten. Veel antwoorden op grote vraagstukken zitten opgesloten in henzelf en hun omgeving, en dus is het de kunst om de goede vragen te stellen, die hen naar die antwoorden kunnen leiden, in plaats van eenzijdige adviezen te verstrekken. Want hoeveel blijft er nu werkelijk bij de ondernemers hangen van al die adviesinformatie? Diverse onderzoeken wijzen uit dat de effectiviteit van dergelijke overdracht van kennis zeer beperkt is.

Je kunt een ondernemer op zoek naar het juiste advies de antwoorden dus beter zelf laten ontdekken. Ondernemers helpen om zichzelf en hun bedrijf opnieuw uit te vinden en toekomstbestendig te maken op basis van hun eigen ambities en toekomstbeelden, daar heb ik in 2019 echt zin in. Niet alleen maar correcte antwoorden geven, maar juist veel vaker de goede vragen stellen, laat dat dan mijn goede voornemen zijn.

Deze blog is eerder verschenen in GF Actueel

Deel dit bericht via:

Geschreven door:

Contact

Een vestiging bij u in de buurt
Frank Hollaar

Frank.Hollaar@flynth.nl