Gepubliceerd: 11-07-2017, laatst gewijzigd:
06-02-2023

15% groei: het gaat goed met De Nieuwe Zaak. Sinds de oprichting in 2005 gaat het voortvarend met het full service digital commerce bureau. Johan Keurentjes, partner bij De Nieuwe Zaak, gaat in op het geheim achter de groei en de risico’s waar zijn onderneming mee te maken heeft.
‘Even achterover leunen en rustig aan doen, omdat we een topjaar hebben, is er voor ons niet bij.’ Het is volgens Keurentjes het grootste risico voor de toekomst van zijn onderneming: stil blijven staan en tevreden zijn. ‘Belangrijk voor de nabije toekomst is het bereiken van een bepaalde schaalgrootte. Dat we nog groter groeien. De markt ontwikkelt zich verder, wat voor ons als full service bureau betekent dat we meer specialisaties in ons bedrijf nodig hebben. Je kunt alleen maar al die specialisten in dienst hebben als je voldoende omvang hebt.’
Liever vooruit kijken dan achterom
Daarin schuilt gelijk een ander risico voor Keurentjes. ‘Er is enorme krapte op de arbeidsmarkt. Ontwikkelaars, marketeers, consultants; goed kwalitatief personeel is moeilijk aan te komen.’ Ondanks dat Keurentjes dit risico aanstipt, staat hij niet lang stil bij wat er mis kan gaan. ‘Als ondernemer denk je daar niet zo heel vaak aan. Het hoort er nu eenmaal bij dat dingen wel eens anders lopen dan gepland of dat er een klant afscheid neemt. Maar ook dat er weer nieuwe bijkomen. Wij kijken het liefst vooruit en niet teveel achterom.’
De markt verschuift

Achterom kijken, doet Keurentjes wel even om de successen van De Nieuwe Zaak tegen het licht te houden. In de jaren dat de Nederlandse economie het lastig had, zette de verschuiving van fysieke winkels naar verkoop via digitale kanalen verder door. De Nieuwe Zaak profiteerde hiervan. Sinds 2013 won De Nieuwe Zaak vier FD Gazellen op rij vanwege de groei die het bedrijf doormaakt. ‘Elk jaar groeien wij met zo’n 15%. Sommige jaren zitten we daar ruim boven en de komende jaren verwachten we weer een versnelling in de groei. Verrassend zijn de resultaten niet. Onze omzet, die onder de 10 miljoen euro ligt, is conform begroting. Waarbij onze winstgevendheid toeneemt. Ons streven is een nettowinst van ongeveer 10%.’
Meer Business to Business
Op dit moment trekt de markt verder aan. ‘De verwachting is dat de groei de komende jaren aanhoudt, omdat steeds meer mensen hun producten online kopen. Dat is gunstig voor ons.’ Keurentjes neemt ook een trend waar. Voorheen lag de focus op Business to Consumer webwinkels. Nu nemen volgens hem vooral de digital commerce activiteiten in Business to Business toe. ‘Een interessante ontwikkeling aangezien De Nieuwe Zaak op beide terreinen actief is.’
Full service digital commerce

In 2005 werd De Nieuwe Zaak opgericht. Sindsdien groeide het al enkele malen letterlijk uit haar voegen. De Nieuwe Zaak staat aan de vooravond het aantal vierkante meters in haar vijfde pand uit te breiden. Sinds de oprichting groeide het bureau uit tot een full service digital commerce dienstverlener met zo’n 90 medewerkers. Simpel gezegd is digital commerce het online verkopen van goederen of diensten. Zowel in business to consumer als business to business helpt zij klanten met hun transformatie naar digital commerce. Op strategisch vlak, maar ook operationeel in grafisch en functioneel design. ‘Wij hebben een groot aantal developers in dienst die webwinkels kunnen bouwen. Vervolgens zorgen wij voor voldoende verkeer richting die webwinkels. Dat doen we door middel van digital marketing. Gaandeweg optimaliseren we de webshop continu en zorgen we dat de conversie verhoogd wordt.’ Dat betekent dat steeds meer mensen die de webshop bezoeken ook via de kassa weer naar buiten gaan.
Focus op medewerkerstevredenheid en groei volgt vanzelf
Keurentjes verklapt dat voor het realiseren van groei een juiste focus vereist is. ‘Je groeit door groei niet je primaire doelstelling te maken. Focus je vooral op de tevredenheid van je medewerkers en klanten. Dan volgt de groei min of meer vanzelf. Wij hebben altijd vier doelstellingen gehad: klanttevredenheid, medewerkerstevredenheid, omzet en winst. Omzet en winst zien we als afgeleiden van klant- en medewerkerstevredenheid. Inmiddels staat medewerkerstevredenheid op één. Heb je tevreden medewerkers, dan zijn je klanten doorgaans ook tevreden. Waarna omzet en winst zullen volgen.’
Medewerkers inhoudelijk blijven uitdagen

Keurentjes weet wat ervoor nodig is om de medewerkerstevredenheid te vergroten. ‘Je moet je mensen inhoudelijk uitdagen. Dus moet je aantrekkelijke opdrachten en projecten binnenhalen. Onze collega’s zijn professioneel en gepassioneerd in wat ze doen. Die mensen moet je uitdagen om zowel professioneel en als persoon te groeien. Dat betekent onder meer dat je moet investeren in opleidingen, komend jaar zullen we dat nog intensiever doen. Wat we nog meer doen? Een prettige werkomgeving creëren. En allerlei sociale activiteiten organiseren, zoals een haringkar op de parkeerplaats met Hollandse Nieuwe, een gezamenlijke barbecue en een vrijdagmiddagborrel aan het einde van elke week. Daarnaast mogen de medewerkers een gedeelte van hun tijd aan innovatie besteden.’
Vertrouwen is de basis
‘Onze mensen voelen zich thuis, gewaardeerd. Er is vertrouwen over en weer.’ Daarmee onthult Keurentjes nog een geheim van het succes van De Nieuwe Zaak. ‘Wij houden ervan als we op basis van vertrouwen lange tijd kunnen samenwerken. Natuurlijk moet het ook allemaal zakelijk zijn, maar wij vinden het prettig als er vertrouwen bestaat en iedereen plezier heeft in de dingen die hij doet. Samenwerken met prettige en leuke mensen maakt alles een stuk aangenamer. Dat geldt ten aanzien van onze medewerkers, maar zeker ook ten aanzien van klanten of accountant.’
Langetermijnrelatie helpt bij het prognosticeren

Een langetermijnrelatie draagt ook bij aan het juist kunnen prognosticeren. Keurentjes: ‘Het is wat lastiger om op basis van projecten, waarbij een nieuwe klant een nieuwe webwinkel wil, je budgetten te bepalen. Projecten kennen vaak een wat kortere looptijd, vragen een grotere inspanning en fluctueren nogal in aantal en omvang. Al deze variabelen willen nogal eens wijzigen. Maar wat langlopende contracten betreft, is het heel goed mogelijk om te prognosticeren op basis van actuele cijfers. Je weet hoeveel werk het betreft, wat je gaat tegenkomen, wat het oplevert, wat het je kost. Zo blijkt na het opstellen van onze budgetten de daadwerkelijke realisatie doorgaans wel heel dicht bij die prognose te liggen.
Vaste klantteams voor optimale doorontwikkeling
In geval van langlopende contracten ondersteunen wij met een team de klant voor langere tijd met marketingactiviteiten en de doorontwikkeling van hun platform. Dan optimaliseren wij voortdurend wat wij aan het begin hebben bedacht. Dat zie je vooral terug bij de best presterende webwinkels: die worden continu doorontwikkeld. Dat kan betekenen dat er na een jaar of drie tot vijf een hele andere webwinkel staat dan in het begin, maar wel op basis van de webwinkel, waarmee ooit gestart is. Die doorontwikkeling zorgt ervoor dat onze klanten hun doelstellingen behalen. En dat is iets waar je als medewerker van De Nieuwe Zaak plezier uithaalt. Zo versterkt medewerkerstevredenheid de klanttevredenheid en andersom.’