Nieuws

Help! Mijn formule gaat veranderen!

Help! Mijn formule gaat veranderen!
Gepubliceerd: 14-07-2021, laatst gewijzigd: 14-07-2021

Als franchiseadviseur heb ik een aantal keren mee mogen maken dat franchiseorganisaties onder druk van de marktomstandigheden besloten het roer radicaal om te gooien. Het zich richten op een nieuwe doelgroep, een nieuwe huisstijl, een andere kleur, aanpassingen in het assortiment.

 

Dit werd veelal ingegeven door tegenvallende resultaten of door de wens op te schuiven naar een ander segment in de markt, omdat men daar meer omzet zag. Of door een directie met grootheidswaanzin.

Voorbereiding formulewijziging

Hoe hoog de druk om te schakelen is, bepaalt veelal de tijd die men steekt in de onderzoeken die voorafgaan aan de implementatie van een nieuw concept. Vaak wordt heel hoog over een marketingplannetje gemaakt en zijn de keuzes die gemaakt worden, ingegeven door de vraag ‘Wat vinden we zelf mooi en belangrijk?’.

Klantonderzoeken vinden suggestief plaats, met als doel het idee van de directie te ondersteunen. Ik beweer niet dat het altijd zo gaat, maar helaas ben ik dit nogal eens tegengekomen in mijn loopbaan. Het gevolg laat zich raden. Een mislukte pilot, vaste klanten die wegblijven en beoogde nieuwe klanten die niet komen omdat ze simpelweg niet in het marktgebied wonen of zich alsnog niet herken in het nieuwe concept. Gevolgen: tegenvallende omzet, marges en morrende franchisenemers. Dit leidt uiteindelijk tot een verslechtering van de sfeer tussen ondernemers en organisatie.

Stevig fundament

Zorgvuldigheid bij dit soort grote veranderingen is uiterst belangrijk. Goed onderzoek, juiste data-en marktanalyses, een stevig financieel fundament, interviews met klanten maar ook met “niet klanten” transparante pilotresultaten, een lange pilotperiode, het toegeven van fouten, laten zien waar je van leert en wat je aanpast. Betrek je ondernemers al bij de start van het proces en zorg ervoor dat ondernemers enthousiast worden over de voortgang van e grote verandering. 

Ik heb het al eens vaker geschreven in mijn blogs: ‘Schoenmaker blijf bij je leest’. Dat is voor een formulewijziging misschien wel de allergrootste les die ik in de loop der jaren heb geleerd.

Wie ben je? Wie is je klant? Wat is je DNA als bedrijf? Zo ben je succesvol en groot geworden. Als je een prijsvechter bent? Blijf dat dan ook en scherp het aan! Zit je met je product of dienst aan de bovenkant van de markt? Blijf daar en scherp je marketing-P’s aan. 

Slechte praktijk voorbeelden? Ik kan je er legio geven, maar wellicht kun je die zelf wel bedenken. Velen zijn inmiddels al uit het straatbeeld verdwenen. Verander mee met het klantgedrag, maar borg ook dat je bestaande klant zich thuis blijft voelen!

Vraag om hulp

Sta je voor een dergelijke proces als franchisegever-of nemer? Vraag onze hulp! Wij hebben al eens vaker franchisegevers en nemers door dit proces geleid en kennen
“The do and Don’ts”.

Geschreven door:

Contact

Een vestiging bij u in de buurt
Bel: 088 23 67 777

Gerelateerde artikelen

Peter Wille Senior Bedrijfsadviseur bij Flynth Peter Wille

peter.wille@flynth.nl