My Flynth

Blog

De meerwaarde van dé communicatiecursus

Gepubliceerd: 07-11-2016, laatst gewijzigd: 08-11-2016

Beter communiceren: vrijwel elk rapport wat wordt geschreven, noemt het als één van de punten dat beter had gekund. Iedereen denkt van zichzelf natuurlijk dat hij of zij al aardig communiceert, maar ik weet nu dat er nog veel te leren valt op dit gebied.

Ook voor mij als accountant en adviseur is het van groot belang om de klant echt goed te begrijpen en zij werkelijke uitdagingen naar boven te halen. Op dat gebied is er zowel voor Flynth als onze klanten nog veel te winnen.

Klantcontact verbeteren?

Voor mij en veel van mijn collega’s geldt dat we dagelijks veel contact hebben met klanten door middel van persoonlijke gesprekken, telefoongesprekken, e-mails en brieven. De vaardigheden die nodig zijn om deze communicatie goed te laten verlopen leren we veelal van meer ervaren collega’s en door learning on the job.

Echter, om echt goed te kunnen communiceren is het belangrijk om deze vaardigheden te trainen en bewust te zijn van hoe je communiceert. Binnen Flynth is dit besef er en daarom volg ik in dit najaar een communicatietraining om deze vaardigheden verder aan te scherpen.

Eigen ervaringen en van collega’s

Alleen al door bewust te zijn van hoe je communiceert ga je gesprekken anders in. Dit zorgt er voor dat gesprekken met collega’s en klanten anders en vaak beter verlopen. Zo kregen we tijdens de workshop de vraag of wij na een verhaal van onze kant controleren of de gesprekspartner ons begrepen heeft. Door dit op de juiste momenten te vragen, weet je na het gesprek zeker dat je op één lijn zit. Zo blijf je na afloop van het gesprek minder snel met vragen zitten.

Een ander punt waar ik zelf in de praktijk al voordeel van heb gehad is het bewuster op zoek gaan naar de daadwerkelijke problemen of pijntjes van een ondernemer. Door gerichte en open vragen te stellen, komen de echte problemen beter naar voren. Een eenvoudig voorbeeld hiervan is een klant die zonder duidelijke reden voor een vermindering van de voorlopige aanslag vroeg. Na het stellen van twee open vragen bleek er een verbouwing van de eigen woning gaande te zijn. Ik kon toen twee alternatieve mogelijkheden ter sprake brengen die veel voordeliger zouden uitpakken. Simpel en doeltreffend!

Open blik

Wat ook veel voorkomt in onze praktijk is dat er, vaak onbewust, aannames worden gedaan waardoor we niet meer volledig openstaan voor wat een klant te vertellen heeft. Hiermee hangt ook samen dat we geneigd zijn vanuit ons eigen vakgebied naar alles te kijken. Zelf merk ik dat ik weer met een open en frisse blik gesprekken ingaan met onze huidige relaties, maar ook mogelijke nieuwe klanten.

Voor beide partijen kan het veel tijd en geld besparen als de communicatie goed en duidelijk verloopt. Ik zou daarom iedereen aanraden eens te letten op hoe de gesprekken op een dag verlopen en vraag je af wat je anders zou kunnen doen. Als je dit één dag doet, kun je al veel aan je communicatie verbeteren.

Deel dit bericht via:

Geschreven door:

Meer weten

Een vestiging bij u in de buurt
Bel: 088 23 67 777

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Erik van den Kerkhof

erik.vandenkerkhof@flynth.nl