My Flynth
Nieuws

Nieuws

Op deze pagina delen wij graag nieuws en de laatste inzichten vanuit de markt en wet- en regelgeving. Wilt u automatisch op de hoogte worden gebracht van de ontwikkelingen in uw branche en van actuele wet- en regelgeving; meld u dan aan voor onze nieuwsbrief.

Praktijkverhaal

De kern van mediation: communicatie herstellen

Gepubliceerd: 25-10-2016, laatst gewijzigd: 25-10-2016

Laatst begeleidde ik een mediationgesprek tussen twee gynaecologen. Beide vrouwen werkten zelfstandig via een maatschap voor hetzelfde ziekenhuis. Eén van hen was nieuw en de ander werkte al ruim 20 jaar voor het ziekenhuis. De samenwerking verliep niet soepel. Lees hoe ik dit traject heb aangepakt.

Ik verdeel mijn mediationgesprekken in twee typen: deelnemers die hun emotie de vrije loop laten en het achterste van hun tong laten zien. En de gevallen waarin een koud conflict heerst en deelnemers - door een gebrek aan vertrouwen - de schone schijn ophouden. Het gesprek met de gynaecologen was van de laatste categorie.

Wanneer gaat het wél goed?

Om het vertrouwen te herstellen, koos ik voor de faciliterende mediationtechniek. Hierbij staat de toekomst centraal - en niet zozeer waarheidsvinding. Ik behandel de zaken die niet goed gaan maar zoek óók actief naar situaties waarin de deelnemers wel goed met elkaar omgingen. Dit kan namelijk een goede basis vormen om de zaken die niet goed gaan in een ander daglicht te plaatsen.

Al snel werd mij duidelijk dat de gynaecologen elkaar als arts respecteerden en waardeerden. Zo hadden zij gezamenlijke doelen en stond hen voor de praktijk hetzelfde toekomstbeeld voor ogen. Gericht op uitstekende patiëntenzorg, kennisdelen en efficiënt werken. Dit was voor mij als mediator een sterk signaal: er lag een goede basis voor samenwerking op werkvlak. Maar de gynaecologen vertelden niet veel over wat er volgens hen niet goed ging.

Mediationtraject kent meerdere fasen

Een mediationtraject neemt gemiddeld zes tot acht sessies in beslag en kent diverse fasen. In het begin lopen de gesprekken meestal via mij als mediator en hebben de deelnemers nauwelijks contact. Dit is ook de fase waarbij emoties de temperatuur aan tafel naar tropische hoogte kunnen stuwen.

Zo rond de vierde of vijfde sessie is er vaak een kantelpunt. Vanaf dan maken de deelnemers weer oogcontact met elkaar en gaan ze steeds meer direct met elkaar communiceren. Is dat kantelpunt er dan niet, dan is het mediationtraject gedoemd te mislukken. Na het kantelpunt gaat het mediationtraject naar de eindfase. Het doel: een door de deelnemers samen geformuleerde en gedragen oplossing.

Als het pellen van een ui

In de eerste fase van het mediationtraject zoek ik actief naar de werkelijke belangen van de deelnemers. Wat maakt dat ze nu tot dit probleem zijn gekomen? Wat vinden zij belangrijk? Waar draait het hen écht om? Ik zie mijn werk in deze fase als het pellen van een ui. Dring je door een laag heen, dan kom je weer een nieuwe tegen. Vaak pel ik meerdere lagen weg om de oorzaak van het probleem te vinden.

Zo ook bij de gynaecologen. Tijdens de vijfde sessie bleek dat de gynaecologe met de oudste rechten vond dat zij had moeten knokken voor haar positie terwijl de nieuweling in een ‘gespreid bedje’ terechtkwam. De nieuwe gynaecologe gaf juist aan dat ze het thuis financieel zwaar had. Maandelijks ging er veel geld op aan aflossing en rentebetaling van de goodwill, arbeidsongeschiktheidsverzekering, pensioen, hypotheek etc. Naar haar mening lag ze helemaal niet in een gespreid bedje – ze zette financieel juist alle zeilen bij om het hoofd boven water te houden.

Eind goed, al goed?

Het doel van mediation is dat deelnemers onder begeleiding samen een oplossing vinden voor hun vraagstuk. Zo zijn ze meer gemotiveerd om de oplossing in stand te houden dan wanneer een derde (zoals een rechter) iets oplegt. Dit is waarom mediation een hoge slagingsscore kent en deelnemers vaak hun strijdbijl begraven. Mediation is meestal goedkoper en sneller dan een gang naar de rechter.

Mediation is vrijwillig - maar niet vrijblijvend. Beide deelnemers moeten ervoor open staan en bereid zijn om te investeren in het traject. En wat betreft de gynaecologen? Die hebben hun afspraken voor de toekomst schriftelijk vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst. Beiden vonden het prettig om voor de toekomst een geheugensteuntje te hebben én gaven aan dat ze bij problemen eerst met elkaar zouden praten. De communicatie was hersteld!

Meer informatie

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Neem contact op met MfN-registermediator Alexander Vromans via alexander.vromans@flynth.nl of telefoonnummer 088 236 82 38.

Deel dit bericht via:

Geschreven door:

Meer weten

Een vestiging bij u in de buurt
Bel:

Gerelateerde artikelen

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Alexander Vromans

alexander.vromans@flynth.nl