My Flynth

2017 is een topjaar

De crisis voorbij: ‘Onze omzet groeit voor het tweede jaar op rij met 15%’

Gepubliceerd: 24-08-2017, laatst gewijzigd: 25-08-2017

Het waren moeilijke jaren ten tijde van de crisis. Een unieke maatregel zorgde ervoor dat De Pannenloods, leverancier van bouwmaterialen en sierbestrating, wist te overleven. Inmiddels gaat het weer voortvarend. Ron Oude Nijhuis voegde zich in 2012 bij zijn vader en werd mede-eigenaar van het in 1938 opgerichte bedrijf De Pannenloods: ‘Wij schatten in dat wij aan het eind van het jaar op een plus van zo’n 15% uit zullen komen.’

‘We hebben gelukkig altijd zwarte cijfers kunnen schrijven, maar de marges waren minimaal’, blikt Oude Nijhuis terug op de crisis die zijn bedrijf trof in de jaren 2010 tot en met 2014. Het is een hele prestatie, zeker als je bedenkt dat De Pannenloods als klein familiebedrijf moet opboksen tegen enkele concurrenten in de directe omgeving die in omvang vele malen groter zijn. Wat was het geheim van de prestatie? ‘Zonder onze medewerkers was dat nooit gelukt."

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in uw branche?
Schrijf u in voor onze MKB-nieuwsbrief.

Overleven

Dat klinkt cliché, maar de noodmaatregel die Oude Nijhuis trof, had direct betrekking op de destijds vijf vaste personeelsleden. Zij stemden eind 2012 in met de maatregel om een dag minder te gaan werken en salaris in te leveren. Twee jaar lang. ‘Het was of dit of… Onze medewerkers werken al lange tijd voor ons bedrijf. Ze zijn loyaal en betrokken, ook naar elkaar.’ Zo kon Oude Nijhuis overleven. En belandde het bedrijf in de volgende fase: groei.

30% omzetstijging ten opzichte van eerste halfjaar 2016

Met De Pannenloods gaat het al weer ruim twee jaar in opwaartse richting. Sinds 2015 werkt iedereen weer fulltime en medio 2016 werd het personeelsbestand uitgebreid met een nieuwe, ervaren kracht. De resultaten zijn ernaar:

  • in 2016 steeg de omzet met 25% ten opzichte van 2015;
  • het eerste halfjaar van 2017 steeg de omzet met 30% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2016;
  • eind 2017 zal de omzet naar schatting 15% hoger liggen dan in 2016.

Prognosticeren op basis van door klant ontvangen orders

Oude Nijhuis kan vrij nauwkeurig inschatten waarop de omzet van zijn bedrijf eind van het jaar uitkomt. ‘Naast actuele cijfers gebruiken wij allerlei relevante informatie en data om te prognosticeren hoe het jaar zal verlopen.’ Welke informatie gebruikt hij?

  • ‘Wij houden de markt scherp in de gaten. Welke bouwprojecten komen eraan? Welke bouwvergunningen worden aangevraagd? Hoe gaat het met aannemers en bouwbedrijven in de regio? Wat wordt er in het nieuws gezegd over de sector? Welke regionale ontwikkelingen zijn er die onze regio treffen?’
  • ‘Wij horen van klanten hoeveel en welk werk zij hebben binnengehaald.’
  • ‘Wij gaan af op de offertes die klanten bij ons opvragen.’

Het nabellen van uitgebrachte offertes zorgt ervoor dat Oude Nijhuis nog wat scherper op het netvlies heeft wat zij binnen afzienbare tijd gaan leveren. ‘De meeste van onze klanten zijn vaste klanten. Dat maakt het gemakkelijker om te achterhalen wat zij en wij kunnen verwachten. Veel bouwbedrijven hebben in de eerste zes maanden het werk binnengehaald dat zij in het tweede halfjaar gaan uitvoeren. Daardoor hebben wij een aardig beeld van wat dat voor ons betekent. En we kunnen gerust zeggen, dat ziet er goed uit.

Omgaan met faillissementsrisico

Ondanks dat Oude Nijhuis een goed beeld heeft van de markt, doen er zich nog altijd risico’s voor. ‘Natuurlijk, het risico dat een aannemer failliet gaat bestaat altijd. Vooral bij nieuwe klanten proberen wij daarom goed te scannen wat voor klant het is en hoe hij er financieel voorstaat. Waarom komt hij ineens bij ons terecht? Kan hij misschien bij een ander niet meer kopen, omdat hij niet goed van betaling is?’

Bestaande bouwplannen afgestoft

Oude Nijhuis ziet de toekomst van De Pannenloods met vertrouwen tegemoet. ‘In 2008 hadden we al plannen voor nieuwbouw, maar die hebben we destijds naar aanleiding van het uitbreken van de crisis maar even in de koelkast geplaatst. Nu het alweer enige tijd goed gaat en de toekomst veelbelovend is, hebben we de bouwplannen weer tevoorschijn gehaald en doorgezet.’

‘Het gebouw waarin wij zitten, is veertig jaar oud en niet meer representatief. Bovendien hebben we een enorm ruimtetekort, zowel aan kantoor als aan showroom. Het is de bedoeling dat ons nieuwe gebouw in de zomer van 2018 klaar is. Na de nieuwbouw willen we een nog meer complete leverancier zijn van alle voorkomende bouwmaterialen, inclusief hout- en plaatmaterialen voor zowel de particulier, ZZP’er en de aannemer.’

Nieuwe medewerkers

‘We staan op het punt om een nieuwe medewerker voor het magazijn aan te nemen. Met Flynth zijn we in gesprek om te kijken of er na de nieuwbouw nog een FTE bij gaat komen. De hoeveelheid orders zijn haast niet weg te werken. Maar alles stap voor stap en gefaseerd. Als ondernemer moet je continu keuzes durven maken.’

De Pannenloods

De Pannenloods is een handelsonderneming in bouwmaterialen en sierbestrating. Het is gevestigd in Albergen, een dorpje onder de rook van Almelo. Het familiebedrijf, waarvan Ron Oude Nijhuis als derde generatie eigenaar is, verzorgt de in- en verkoop van alle soorten sierbestrating en bouwmaterialen. Denk aan ruwbouwmaterialen, gevelstenen, dakpannen, isolatiematerialen, kalkzandsteen, lijmblokken. De Pannenloods levert aan bouwbedrijven, aannemers en particulieren. Ron Oude Nijhuis runt het bedrijf met zijn vader. Ze hebben zes fulltime medewerkers en één parttimer in dienst.

Deel dit bericht via:

Geschreven door:

Meer weten

Een vestiging bij u in de buurt
 

Gerelateerde artikelen

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Berno Sauer

Berno.Sauer@flynth.nl