Nieuws

Click & collect: een kans of troost voor franchise ondernemers?

Click & collect: een kans of troost voor franchise ondernemers?
Gepubliceerd: 17-02-2021, laatst gewijzigd: 17-02-2021

Boos, verdrietig, verward en soms ook de regie kwijt. Bij sommige franchise ondernemers heerst  ook lockdownstress. Zij vinden steeds moeilijker hun weg in het woud van lockdowns, steunmaatregelen en gezondheidseisen. De situatie rondom Corona blijft vermoeiend en ernstig.

Lockdown iets dragelijker

Niet essentiële franchise winkels blijven voorlopig nog gesloten. Toch komt het kabinet consumenten en franchise ondernemers tegemoet met een kleine aanpassing om de lockdown iets draaglijker te maken. In navolging op de bouwmarkten staat nu de mogelijkheid open voor niet essentiële winkels voor click & collect. Het laten afhalen van producten uit de winkel is sinds 10 februari ook bij niet essentiële winkels mogelijk. Een herstart in een periode van besneeuwde straten, kou en gladheid.

Voorzichtige stap naar heropening

Klanten kunnen bestellingen, op vooraf afgesproken tijden, afhalen die ze online of telefonisch hebben gedaan. Wel moeten ze minimaal vier uur wachten, om fun shopping te voorkomen.
Schoenen en kleding passen in de winkel blijft onmogelijk, net als het geven van kundig advies.Toch lijkt het een eerste voorzichtige stap naar heropening van winkels.

Franchisegevers en franchisenemers hebben de afgelopen periode hard kunnen werken aan nieuwe dienstverleningsmodellen, optimalisatie en zelfontwikkeling via allerlei cursussen en webinars. Nu, na bijna een jaar Corona, tijd om het nieuw geleerde toe te passen.

Door beperkingen hebben veel franchise ondernemers in een aantal branches maar zeer beperkt omzet kunnen realiseren. Deze verruiming geeft franchise ondernemers in deze moeilijke tijd wat financiële ruimte. Kleding- en schoenenwinkels kunnen hun wintervoorraad, die over een paar weken niet meer veel waard is, toch nog verkopen. Nu nog wat extra verkopen voorkomt het dreigende verlies hierop.

Tips van Click & collect

Click & collect geeft franchise ondernemers de mogelijkheid om binnen de grenzen van de beperkende maatregelen contact te blijven onderhouden met hun klanten. Met onderstaande tips kunt u aan de slag om uw winkel te optimaliseren:

Tip 1) In het afgelopen jaar is het gedrag van klanten in hoog tempo veranderd. De drempel om via internet te kopen is aanzienlijk verlaagd. Winkels zonder een duidelijke onlinepropositie hebben een probleem. Speel als franchiseformule in op deze nieuwe werkelijkheid.

Tip 2) Wees zichtbaar, maak uw assortiment tijdig kenbaar: online en op social media kanalen! Dit is essentieel tijdens en na de corona crisis.

Tip 3) Gebruik uw winkeletalage als showroom om klanten te overtuigen de bestelling via mail, telefoon of social media, zoals WhatsApp door te geven.

Tip 4) Wees relevant: acties om via social media bestelde producten eenvoudig bij de klant te krijgen zijn en blijven belangrijk, ook als de winkelstraat weer open is.

Tip 5) Spar met een collega-ondernemer, bij voorkeur geen branchegenoot.

De verruiming van click & collect, kan franchise ondernemers dus helpen. Het maakt de enorme omzetverliezen in deze lockdown niet goed. Als de zon weer gaat schijnen, kunnen in ieder geval de franchise ondernemers profiteren die ook online goed zichtbaar zijn. De combinatie van fysiek en online zal het meest krachtig zijn!

Blijf volhouden

Een mooie eigenschap van ondernemers, is dat ze ondanks alle tegenslagen, veel positivisme in zich hebben. Dat is wat vele franchise ondernemers er nu door heen trekt. Wij hebben respect voor alle ondernemers die het afgelopen jaar zijn blijven knokken. Blijf volhouden. Hebt u vragen over de juiste keuzes, de mentale of financiële gezondheid van u franchiseformule in coronatijd? Neem gerust contact met ons franchise team, wij denken graag met u mee of e-mail info@flynth.nl

Geschreven door:

Contact

Een vestiging bij u in de buurt
Bel: 088 23 67 777
 

Gerelateerde artikelen

Marcel Tijhuis Business Partner bij Flynth Marcel Tijhuis

marcel.tijhuis@flynth.nl